Klopt Desree2, maar psychische/ psychiatrische problematiek komen vaak voort uit problemen waarin de maatschappij niet voorzien heeft, en niet omgedraaid zoals de psychiatrie beweerd. De pest is dat deze etiketjes echte problemen maskeren, waardoor de mensen met die problemen daarnaast nog eens tegen een muur van onbegrip aanlopen.
Wat Angelique in het begin van deze posting zei over dat sommige mensen voor een zwervend bestaan “kiezen”, klopt. Maar veruit de meesten niet. Die daar wel voor “kiezen”, komen bij die keuze door dat ze ook vaak murw geworden zijn van de bureaucratie waar ze tegenaan zijn gelopen, waardoor het weer geen echte keuze is. De rest schaamt zich en/ of lopen tegen zoveel (voor)oordelen op, dat ze zich volledig isoleren, en naar de buitenwereld met een lach op het gezicht verkondigen dat het goed gaat terwijl ze van binnen huilen. En verslaving komt net wat Sandy zei vaak na problemen. Ik weet wel, dat is geen excuses, want het lost net als medicatie niets op.
Het verdooft, en de kater komt later als men weer nuchter is, waardoor de vicueuze cirkel mensen steeds verder het ravijn in duwen. Vrienden leren mensen in zulke noodsituaties pas echt kennen. Ik heb het in de eerste crisisperiode in de tachtiger jaren gezien en heel dichtbij meegemaakt. Mensen die hele huiskamers vol visite hadden stroomden in snel tempo leeg als mensen met hun huis over de kop gingen, en hadden altijd hun (voor)oordeel klaar. Pas dan leer je “vrienden” kennen. Daarnaast zijn er zat situaties waar anderen geeneens helpen kunnen zonder gestraft te worden.
Sinds gemeentes beloond worden voor geld wat ze besparen, zullen ze van alles aangrijpen om mensen te korten. En of je dan op straat komt in die tussentijd, daar geeft niemand om. Ik gun het niemand, maar houdt mijn hart vast met deze economische crisis, daar er in tegenstelling tot de jaren 80 bijna geen sociale huursector meer is voor opvang. Hierdoor gaan heel veel gezinnen onherstelbaar kapot, en daar maak ik me echt grote zorgen over. Groetjes v Hyperactief
P.S.: Weet je hoe de gemeente Amsterdam werkt Angelique ??? Wil je een voorrangssituatie op de sociale huurwoningmarkt, dan moet je eerst minimaal 4 jaar ingeschreven staan in het bevolkingsregister anders doen ze niets. Daarna heb je voorrang, maar dat betekent zelf zoeken, tussen heel veel mensen die ook voorrang hebben, maar wat net ff langer kan zijn. Zo lang, dat zonder opvang van anderen mensen echt dakloos worden…