okee, ik reageer niet veel hier, maar hier wil ik toch wel even wat op zeggen.
Ik schets even de situatie van mijn moeder. Die is nu 68, heeft zich haar hele leven LETTERLIJK kapot gewerkt. astma vanaf haar geboorte, reuma vanaf haar 14e en later zijn daar nog een boel andere dingen bijgekomen, die nu even niet ter zake doen.
Ze werkt al vanaf haar achtste, omdat dat vroeger gewoon was zo net na de oorlog (ze is een oorlogskind), altijd dubbele banen gehad (ptt, kruidenier, restaurant, noem maar op)
Ze was getrouwd met de vader van mijn broers en daar is ze uiteindelijk van gaan scheiden (als vrienden uit elkaar gegaan). Niks aan de hand, want ze heeft zelf genoeg gewerkt om er normaal van te kunnen leven, alleen net niet genoeg om dan ook nog te kunnen sparen. Op haar 37e werd ze volledig afgekeurd, omdat haar lichaam toen al onderhevig was aan zware slijtage en kreeg ze een wao uitkering. Kon ze normaal van rondkomen, maar was ook wederom net niet genoeg om ook nog te kunnen sparen..
Is ze in 1979 met mijn biologische vader getrouwd, en die bleek dus losse handjes en een drankprobleem te hebben en daar is het ook fout gegaan. Want toen ze van hem ging scheiden werd ze de HELFT gekort op haar wao uitkering en heeft dat nooit meer terug gekregen.
Op het moment dat ik van school ging en fulltime ging werken kreeg ze geen huursubsidie meer EN moest ze voordeurdelers gaan betalen. Nou als jij al van ver onder het minimum leeft, dan houdt het ergens op he? Dus ja, wij hebben ook schulden die we beter niet hadden kunnen maken, maar in je wanhoop doe je rare dingen. En dan ging het nog om dingen die echt nodig waren zoals een wasmachine of koelkast die kapot gegaan was. Pas sinds ze haar aow heeft, heeft ze het wat ruimer. En ik heb haar nu ook kunnen overhalen om een klein bedragje per maand te gaan sparen.
Ik vind het HEEEEEEEEEEEEEEEL oneerlijk dat veel mensen maar met het vingertje wijzen van eigen schuld dikke bult, maar weet je? je kunt niet in de portemonnee of een situatie van een ander kijken en dus vind ik het ronduit kinderachtig om daarover te oordelen… en dat is nog HEEL zacht uitgedrukt.