Dit is onze stem tegen armoede

• purk

Twordt een raar boeltje hier in het land.

Zo sprak ik gister met een

“hobbyboer” , tot enkele jaren geleden was hij gewoon boer, maar nu alles goedkoper uit polen komt, en er steeds meer achterlijke regels komen, is het boer-zijn niet meer rendabel.

Dus werkt hij 40 uur in de week.

Daarnaast wil hij wel blijven wonen waar hij zit, dus moet er toch “ geboert” worden. Betekend dus dat s'avonds en in de weekenden de aardappelen moeten worden gerooit, geploegd etc etc .

Straks is nederland uitgeboert, op een paar, heel groot grondbezitters na, die nog net genoeg binnen halen, om van te kunnen eten

• Swartdam

Gaat nog steeds over armmoe in Nederland …en hou me hart vast in deze tijd aldus Nel ……

Beetje hardleers zijn ze hier :D:D , gr Bernadette

• Hyperactief A-P

Ik weet dat ze te vaak niet werken Nel, het is gewoon zoals met zoveel dingen een bezigheidsproject waar alleen degeen aan de andere kant van de tafel beter van worden. De wetgeving voor passende arbeid wordt ook veranderd, dat betekent in de praktijk dat ex-leidinggevenden of afgestudeerden om maar een dwarsstraat te noemen ook zullen moeten voldoen met een papierprikkersbaantje voor het minimum. Dat afgestudeerden hierdoor hun studie niet terug kunnen betalen en onder de armoedegrens belanden mag duidelijk zijn.

Ik las net op een ander forum dat de vrachtwagenfabrikanten Daf en Volvo van dik drieduizend banen afwil, en dat een rekensom dan leert dat dit 20000 banen van toeleveringsbedrijven meesleurt. Dus je houdt geheel terecht je hart vast, want dit is pas het begin van nog meer armoede, terwijl hier in Amsterdam er op sommige plaatsen al meer vraag bij voedselbanken dan aanbod is… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Ook dat boeren zit een heel smerig plan achter purk, een plan wat als de crisis werkelijk doorslaat (en dat is een kwestie van tijd) tot zeer grote voedselschaarste en armoede kan leiden. Ook hier begrijp ik niet dat alleen een handjevol boeren in Zeeland zich verzet tegen landbouwgrond onder water zetten. In andere gebieden zijn zelfs door Europesche regels stukken landbouwgrond bebost. Niemand, maar dan ook vrijwel niemand in de politiek heeft op dit moment door dat ze ons land en de bevolking afhankelijk maken van dezelfde mensen waardoor hele legers mensen nu in de afgrond komen.

In de crisisjaren van 1929 en de oorlog daarna, hadden veel mensen de boeren nodig als enige voedselvoorziening. Met handkarren liepen onze ouders en voor de jongere generatie onze voorouders het halve land door om voedsel bij boeren te halen. Nu laten we ze gesubsidieerd kapot maken en uitroken. Een maat van mij reed containers tussen de Antwerpse en Rotterdamse haven, en wat denk je wat, het kwam met regelmaat voor dat Zeeuwse uienboeren hun waar in het buitenland kochten i.p.v. het zelf te verbouwen. Zogenaamde Zeeuwse uien bij een Zeeuwse boer uit verweggistan vandaan.

Landbouwgrond bebossen of onder water zetten is het meest krankzinnige plan van uitvoering. Wij worden zo met onze voedselvoorziening rechtsstreeks in de handen gedreven van hetzelfde grootkapitaal als waart we nu de wrange vruchten van gaan plukken. Schaars gemanipuleerd gewas waar geen enkele bouwstof meer inzit, en dus meer ziekte dood en verderf teweeg brengt, wat steeds dezelfde elite windeieren legt en dus dezelfde mondjes weer voed, maar die natuurlijk van hun eigen grond met ongemanipuleerde gewassen. Zie ik dit verkeerd ??? Ik hoop het van harte dat ik eens geen gelijk krijg… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Het gaat nog steeds over armoede Bernadette, armoede is een groot begrip. Mijn vingers zijn bijvoorbeeld te groot voor de huidige toetsenborden, ook dat is een vorm van persoonlijke armoede.:D:D:D Groetjes v Hyperactief;)

• Moonlampje

okee, ik reageer niet veel hier, maar hier wil ik toch wel even wat op zeggen.

Ik schets even de situatie van mijn moeder. Die is nu 68, heeft zich haar hele leven LETTERLIJK kapot gewerkt. astma vanaf haar geboorte, reuma vanaf haar 14e en later zijn daar nog een boel andere dingen bijgekomen, die nu even niet ter zake doen.

Ze werkt al vanaf haar achtste, omdat dat vroeger gewoon was zo net na de oorlog (ze is een oorlogskind), altijd dubbele banen gehad (ptt, kruidenier, restaurant, noem maar op)

Ze was getrouwd met de vader van mijn broers en daar is ze uiteindelijk van gaan scheiden (als vrienden uit elkaar gegaan). Niks aan de hand, want ze heeft zelf genoeg gewerkt om er normaal van te kunnen leven, alleen net niet genoeg om dan ook nog te kunnen sparen. Op haar 37e werd ze volledig afgekeurd, omdat haar lichaam toen al onderhevig was aan zware slijtage en kreeg ze een wao uitkering. Kon ze normaal van rondkomen, maar was ook wederom net niet genoeg om ook nog te kunnen sparen..

Is ze in 1979 met mijn biologische vader getrouwd, en die bleek dus losse handjes en een drankprobleem te hebben en daar is het ook fout gegaan. Want toen ze van hem ging scheiden werd ze de HELFT gekort op haar wao uitkering en heeft dat nooit meer terug gekregen.

Op het moment dat ik van school ging en fulltime ging werken kreeg ze geen huursubsidie meer EN moest ze voordeurdelers gaan betalen. Nou als jij al van ver onder het minimum leeft, dan houdt het ergens op he? Dus ja, wij hebben ook schulden die we beter niet hadden kunnen maken, maar in je wanhoop doe je rare dingen. En dan ging het nog om dingen die echt nodig waren zoals een wasmachine of koelkast die kapot gegaan was. Pas sinds ze haar aow heeft, heeft ze het wat ruimer. En ik heb haar nu ook kunnen overhalen om een klein bedragje per maand te gaan sparen.

Ik vind het HEEEEEEEEEEEEEEEL oneerlijk dat veel mensen maar met het vingertje wijzen van eigen schuld dikke bult, maar weet je? je kunt niet in de portemonnee of een situatie van een ander kijken en dus vind ik het ronduit kinderachtig om daarover te oordelen… en dat is nog HEEL zacht uitgedrukt.

• Nel

Ben ik helemaal met je eens ..moonlampje ..petje af voor je moeder kei van vrouw

• Hyperactief A-P

Hoi Moonlampje, het is mij onduidelijk hoe iemand voor de helft gekort kon worden in WAO oude stijl ??? Ik doe voor de rest niets af hoor aan jou verhaal, maar hier is zij destijds toch wel een oor aangenaait… Groetjes v Hyperactief

• Moonlampje

dat kwam omdat ze van mijn biologische vader ging scheiden. dat zal wel een van regels geweest zijn denk ik. ik weet er zelf verder ook het fijne niet van.

• Moonlampje

dank je wel nel. en zo zal mijn moeder heus niet het enige geval zijn die op een ellendige manier zo in de afgrond is geraakt. daarom vind ik het zo naar dat sommige mensen gelijk zo met het vingertje wijzen. ja, misschien zijn er ook wel wat mensen tussen waarbij het niet had hoeven gebeuren dat ze in de schulden zijn gekomen, maar je weet noooit de achterliggende gedachte.