Dit is onze stem tegen armoede

• decency

Ik denk dat als je je maandkosten verdient met werken, dan woon en leef je ook naar dat geld, moet je ineens met 500 /700 euro minder leven, kun je grote problemen krijgen. Het eerste jaar zul je geen toeslagen krijgen omdat alles wordt berekend op het vorige jaar, toen werkte je nog dus had je een vol salaris.

Ga er vanuit dat mensen misschien door ziekte e.d. ineens zo'n stap terug moeten doen en niet meer kunnen werken. Neem de alleen staande moeders die met kleine kinderen rond moeten komen van een 1200 euro in de maand.

Stel je voor dat je een minimum inkomen hebt van +/- 1400 euro en je komt in de 70% fase, dan moet je toch een brok per maand missen.

Leningen en de postorders spelen natuurlijk handig in op het feit dat mensen dingen willen kopen maar er even geen geld voor hebben. Daar zit vaak een knelpunt, de rentes zijn vaak erg hoog.

• Hyperactief A-P

Hoi ABS, ja er komt in Nederland echte armoede voor. En nee, ondanks dat er absoluut mensen zijn die niet met geld om kunnen gaan of de prioriteiten verkeerd leggen, kun je in Nederland ook in de problemen komen buiten je eigen schuld om. Al die toeslagen mogen ze van mij in de huidige vorm per direct afschaffen, ik zal uitleggen waarom.

Ik ben voor jaren terug een tijdje actief geweest voor de Woonbond op provinciaal niveau, en heb daar veel geleerd. Vroeger had je bijvoorbeeld één flat of blok met eensgezinswoningen waarvan de woningen met dezelfde grote exact hetzelfde opbrachten aan huur. De voormalige huursubsidie loste plotselinge inkomensdaling op, vaak vooraf gegaan door bijzondere bijstand in de vorm van tijdelijke woonkostentoeslag. Tot zo ver niets aan de hand.

Toen kwam de huurliberalisatie, de achterliggende gedachten hiervan was om het scheefwonen (voornamelijk te goedkoop wonen) tegen te gaan. Dat was theorie, maar de praktijk pakte anders uit: Namelijk dat mensen met behoorlijke inkomens bleven zitten waar ze zaten. En in de duurdere geliberaliseerde woningen waar meer voorzieningen in waren aangebracht daar kwamen mensen in met lage inkomens. Oftewel nog meer scheefgroei i.p.v. dat dit zo recht getrokken werd.

De laatste jaren zijn daar door allerlei regelingen nog onoverzichterlijke situaties uit voortgekomen. Namelijk dat de één die er van voor zo'n regeling woonde wel voor de huidige huurtoeslag in aanmerking komt, en de ander die na zo'n regeling pas in dat huis kwam helemaal niets krijgt, en dus zijn huis uit moet. Tot zo ver even mijn uitleg, snap je het nog ??? En dan is dit nog niet eens alles waar mensen tegenaan kunnen lopen. Ik durf ook hardop te stellen dat huurliberalisatie zo uitgedacht is, dat ze solidariteit zoals in de crisisjaren voor de oorlog dat mensen in hetzelfde schuitje zitten uitsluiten… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Mooi verwoord decency, daarnaast is het bij politici die een beleid uitzetten algemeen bekend dat mensen met schulden makkelijker onder controle te houden zijn dan mensen zonder schulden. Kijk maar hoeveel mensen er nu in een nieuwe vorm van uitbuitarbeid gezet zijn. Groetjes v Hyperactief

• ABS

Ik heb een kennisje en die is alleenstaande moeder en heeft een zoontje van 6.

Ze heeft een uitkering … hoeveel dat netto per maand is weet ik niet.

Zorgkosten toeslag … nou is dat niet zoveel max 430 per jaar of zo? Laat het 30 euro per maand zijn.

Huurtoeslag 280 euro

Diverse gemeentelijke belastingen worden kwijtgescholden zo begreep is.

Kan het zijn dat ze met kind iets van 1200 schoon heeft aan uitkering?

Tel daar de huurtoeslag boven op dan zit je aan 1400,- toch?

Zorgtoeslag / kwijtschelding diverse belastingen komt je inkomen zo'n beetje neer op 1450,- netto per maand.

Of zit ik daar ver naast?

Nu kan ze gaan werken bij een tankstation voor € 1470 bruto per maand (36uur/BETA CAO 8.93bruto per uur wat ik schandalig laag vind voor zo'n ‘gevaarlijke’ baan)

Wat houdt je daar netto aan over … houdt je dan nog je huurtoeslag?

etc?

Ik bedoel … met al die toeslagen … wat heeft het voor haar dan werkelijk zin om aan de slag te gaan in een betaalde baan???

Ook een andere kennis van mij denkt er zo over …..

Weer een ander heeft een uitkering (met kind) en werkt zwart bij door hier en daar een huisje van iemand schoon te maken.

Ik zal dus wel de verkeerde gevallen zien )-

Wat je zegt over uitzendbureau's dat is waar. Flexwerkers & Flexarbeid is m.i. een kwaadaardig gezwel in onze maatschappij, Kijk maar eens op werk.net (banensite van het cwi) hoofdzakelijk alleen uitzendbureau's

• ABS

Heb je het over netto of over bruto bedragen?

- inderdaad als je je werk kwijtraakt en niet snel ander werk kunt vinden zal je dik in inkomen achteruit gaan. Dat is waar … maar waarom bouwen mensen niet een potje op?

- veel mensen leven inderdaad naar hun inkomen en weten zelfs met een behoorlijk hoog inkomen aan het einde van hun geld nog een stukje maand over te laten. )-

Die gasten begrijp ik persoonlijk dus echt niet …. misschien dat het ligt aan hun opvoeding = nooit geleerd om iets opzij te zetten voor magere perioden?

- als je ziek wordt / langdurig dan kun je dat in het tweede jaar dik in je inkomen gaan merken. Dan ga je inderdaad terug naar 70% … in de CAO waaronder ik val moet je een aanvullende verzekering hebben afgesloten om dit te voorkomen. Ben je namelijk wel aanvullend (zorgkosten) verzekerd dan krijg je ook in het tweede jaar tot 100% van je loon aangevuld. Overuren & onkosten zul je echter wel gaan missen (bij mij maakt dat al 600 euro van mijn ‘inkomen’ uit)

- goed misschien ben ik anders dan de meeste mensen … en leg geld opzij voor mogelijk ???? … je weet nooit wat er in je leven zal gebeuren immers.

- ik zie dus in hoe mensen diep kunnen vallen …

- aan de andere kant ben ik bang dat wanneer je uitkeringen zou verhogen …. men nog minder geneigd is om aan het werk te geraken. (ik zie dat in mijn eigen omgeving helaas) Dat wil je als maatschappij natuurlijk ook weer niet hebben.

- aan de andere kant kun je je ook afvragen wat heeft een mens nou echt nodig?

In Groningen is er een voorstel geweest om een nieuwe TV aan mensen in de uitkering te vergoeden van maar liefst € 450,=

Een tv zou tot de eerste levensbenodigdheden behoren … zo werd dat uitgelegd.

Maar #@$!@#$# 450,= ???

- dat een kind ook mee wil op schoolreisje daar ben ik helemaal voor

maar moet dat geld via de uitkering er komen … of kan daar iets anders op worden verzonnen, scholen schijnen vrij grote geldbedragen in beheer te hebben.

- ….

+ Waar ik absoluut VOOR ben is onderwijs === leer kinderen goed met geld omgaan!!! Zodat ze zich niet zonder na te denken in de schulden steken …

Dat ergens voor sparen geen schande is …

Dat geld opzij leggen slim bezig zijn is …

Dat soort dingen.

- Te veel mensen laten zich verleiden om geld te lenen bij Leen … Frisia … of weet ik veel hoe ze allemaal heten.

• Da-Is

Helemaal mee eens en of het nu leedvermaak is zo als mensen dit zeggen of niet (tis maar hoe je het bekijkt) ze maken wel een statement en daar is het ze uiteindelijk om te doen.

Door deze “bekende” Nederlanders wordt de voedselbank en dus ook de vele mensen die dit nodig hebben in de picture gezet, leedvermaak :? vind ik dus niet.

Het laat alleen zien dat het helaas in Nederland niet anders kan dan “uit/toelichten” via een tv programma.

• Hyperactief A-P

Even een paar dingen ABS.

1 Een potje opbouwen indien mogelijk is van tijdelijke aard en beperkte duur als je het aan moet spreken. Ik weet waar ik het over heb, daar wij destijds in de jaren 80 een potje van 12 rooitjes hadden. Dat lijkt een hoop, maar als je het moet aanspreken is het in verhouding niets.

Daarnaast kun je zo'n potje alleen gebruiken bij alle uitkeringen behalve bijstand. Bij bijstand zal je dat eerst net als een bepaald bedrag van je eigen huis op moeten eten, en krijg je dus geen uitkering. Ook de door jou genoemde toeslagen en/ of kwijtscheldingen kunnen door een te hoog potje niet doorgaan totdat het potje aangesproken en voldoende gereduceerd is.

Wat de ziekteaanvulling betreft, ja dat is op papier geregeld, maar in de praktijk zijn er bedrijven die dat niet uitbetalen en het op rechtszaken aan laten komen of faillliet gaan.

Die TV in Groningen wordt heel sappig gebracht, maar de voorwaarden verschillen per gemeente, en als ik het in het geval van Groningen goed begrepen heb, moet je om daarvoor in aanmerking te komen 5 jaar aaneengesloten op het minimum zitten, en krijg je dat geld dan eens in de 8 jaar. Het is dus niet zo dat iemand even een uitkering regelt, en meteen een TV neerzet, ook al brengt de media dat wel zo…

En wat dat laatste betreft, ja zo ben ik ook opgevoed, maar mijn ouders begrijpen er zelf niets meer van. Want al die mensen die een goed pensioen dachten te hebben of andere appeltjes voor de dorst, zijn daar nu met de crisis op een keiharde manier achter gekomen dat veel verdampt is, of beter gezegt vergokt… Gelukkig bevind ik me nu niet meer in de kleine kinderen, maar zelfs die ouderwetse degelijke opvoeding gaat in deze losgeslagen graaigrage maatschappij niet meer op… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Hetgeen jij aanhaald in hoogte van geld zou kunnen, is niet meer makkelijk uit te rekenen met al die verschillen die ik net weergeven heb. En natuurlijk zijn er ook mensen die met zwartwerken misbruik van een uitkering maken (en vlak degeen niet uit die daar van profiteren en dat dus instand houden), maar daar heb je opsporingsinstanties voor. Afhankelijk van wat voor soort uitkering is thuis zitten er vaak niet meer bij, veel mensen worden in verplichte reïntegratietrajecten geplaatst, waardoor die vrijwillige keuzes maken er niet meer bij is, en dat wordt alleen nog maar erger. En wat betreft dat uitzendwerk, dat is de grootste vuiligheid die er is. Pas nog gelezen van iemand die een hogere functie daarbinnen had, maar wel er als eerste uitging toen die voor de mensen opkwam… Groetjes v Hyperactief

• ABS

Dus eigenlijk wordt je een beetje gestraft als je een ‘potje’ hebt opgebouwd?

Tov van die mensen die hun hele maandinkomen er doorheenjagen???

;) Toch maar een oude sok aanschaffen dus ;)

Tja, het ligt dus nogal complex … maar aan de andere kant wat is de juiste oplossing dan?

• ABS

Vind je ook niet dat die verplichte reïntegratietrajecten echte banen in de weg staan?