Ach ja dat kan natuurlijk ook :D

• Channah

Even een aanvulling. Niet iedereen lijdt onder die overgang.

Zie mij. Op mijn 37e (we hebben het nu over het jaar 1984) werd mijn menstruatie onregelmatig, en werd ik daaraan voorafgaand ‘jankerig’. Ik kon dan huilen om alles, zelfs om domme Nederlandstalige liedjes, als ik die toevallig hoorde. En ik had ernstige slaapproblemen. Nu had ik daar alle redenen toe. In dat jaar was mijn broer plotseling op 33-jarige leeftijd overleden, mijn beste vriendin was voorgoed naar het buitenland vertrokken, en mijn werkplek werd wegens bezuinigingen opgeheven, waardoor ik elders binnen de orgamisatie en veel minder prettig, terechtkwam.

Bij toeval las ik een jaar later, en nog steeds een klein beetje uit balans, een artikel in Opzij over vrouwen die vroeg in de overgang komen. Daar herkende ik veel in, dus ik wendde mij tot mijn huisarts. Eerste reactie: “Je bent veel te jong om in de overgang te zijn”. Ik heb mij daar niet door laten intimideren, en heb mij door laten sturen naar de gynacoloog, die mij 3 jaar daarvoor gesteriliseerd had. Na onderzoek bleek dat ik inderdaad in de overgang was.

Nou, dat scheelde een slok op een borrel. Als ik jankerig werd door bijvoorbeeld een en passnat gehoord fragment van een lied van André Hazes, dan dacht ik: “Ach, het is de overang maar.” En dan was het over.

Op mijn 42e was ik overal vanaf. Als ik in die tijd 5 opvliegers heb gehad is het veel, ik kan mij dat nauwelijks herinneren.

Heerlijk om nooit meer ongesteld te zijn! Heerlijk om niet meer aan die, in mijn geval slechts geringe stemmingswisselingen te te lijden.

• annelies gld

Niet zoveel last gehad van de overgang

Geen medicijnen gebruikt

Wel veel groente gegeten

Voor de stofwisseling

• serine

vraag even aan je huis arts of folium zuur de boel wat kan verlichten?..zeker de kramp in je benen..

• decency

Heel knap van je! Die 6 weken neem je gewoon voor herstel en een nieuw begin naar een pijnloos leven. En het kan best zijn dat je na en paar weken alweer dingen kunt doen e.d. Ik heb vorig jaar een borstverk. ondergaan ivm rug/nek en schouder klachten, ik zag dat als de oplossing en het werkte ook. De operatie zag ik als een nieuw begin, het herstel ging snel en de pijn is verleden tijd. Ik kan soms nog wel iets last van de schouder hebben maar ik lang niet meer wat ik had. Ik wens je heel veel sterkte en blijf vooruit kijken, je weet waar je het voor doet.

• Sandy

Een baarmoeder zit er niet alleen om kindjes vast te houden, het houdt ook ingewanden op zijn plek. Een verzakking van darmen is geen uitzondering als een baarmoeder voor het 40e jaar eruit gehaald wordt.

In het ziekenhuis hier stonden ze al klaar om te verwijderen….gelukkig een second openion gevraagd, waaruit bleek dat het in mijn geval meer problemen zou opleveren. Ik wil absoluut geen kinderen meer, maar een darmverzakking zit ik ook niet op te wachten.

Wat moet dat moet, maar ik heb gekozen om een paar ongemakken te behouden..om grote ongemakken te voorkomen.

San

• Sandy

Wat grappig. Ik had een voorbij komende arts die mij aansprak op het ziekenhuis en zei in de wachtkamer->Dit is al vierde beker koffie…u plast uw botten uit!

Nu snap ik precies wat hij bedoelde;-)

San

• Patricia

Niet zonder er eerst is gekeken of er een B tekort is.

• An

Ik weet idd nog dat je al een hele tijd terug hier op het prikbord over rug- en nekklachten schreef. Wat fijn dat die operatie bij jou geholpen heeft. Een vriendin van mij had ook klachten zoals die van jou, maar die mocht geen operatie ondergaan voordat ze een aantal kilo's was afgevallen. Zij heeft het er toen maar bij laten zitten. Heel jammer want ze klaagt nog steeds vaak over pijn, vooral in haar nek.

Ach, met mij komt het wel in orde. Die 6 weken rustig aan doen overleef ik ook wel ;)

En met de vooruitzichten op geen pijn meer, kun je heel wat hebben. Je weet immers dat het alleen maar beter zal gaan.

• decency

Ik was toen 10 kg afgevallen maar de klachten bleven. Als ik haar was, zou ik toch blijven proberen want je krijgt er zo'n leven voor terug!

• serine

daarom zeg ik…

VRAAG aan je HUISARTS ;)