Bern@dette Schreef:
——————————————————-
> En aangezien botontkalkig bij mij in de familie
> voorkomt is mij dit advies ook gegeven Paul maar
> of ik het lekker vind () maar ja wat moet moet ,
> groetjes Bernadette
Het moet dus helemaal niet Bernadette.
Calcium wordt alleen opgenomen met hulpstoffen. Voor de opname van kalk is het een voorwaarde dat vitamine D en magnesium aanwezig zijn. Vitamine D vergemakkelijkt de opname van andere mineralen zoals fosfor, selenium en boron, die ook nodig zijn voor de opname van calcium. Magnesium is nodig om calcium te absorberen en goed te gebruiken in je lichaam. Zonder of te weinig magnesium en vitamine D vindt er geen opname van kalk plaats en kun je je botten niet voeden. In voedsel kan wel veel kalk zitten, maar als er geen hulpstoffen aanwezig zijn, neemt je lichaam het niet op.
Bronnen van calcium
groene bladgroenten, kool, broccoli, alfalfa, peulvruchten en granen. Melkproducten zijn arm aan magnesium en fosfor, dus opname van kalk uit melkproducten is erg moeilijk voor je lichaam. Het heeft weinig zin om veel melkproducten te drinken en te eten: je kan de kalk niet opnemen! Melk drinken tegen botontkalking is een mythe.
Bronnen van magnesium
Groene bladgroenten, appels, noten, vijgen, maïs en zaden, zeewier (kelp), alfalfa, soja en gierst.
Bronnen van vitamine D
De zon op je huid en buiten zijn. Dan neem je vitamine D op.
De cafeïne in koffie, cola en thee onttrekken calcium aan de botten, evenals suiker doet. Je plast het calcium uit en verdwijnt in het riool. Dus ga vooral warme melk met suiker drinken! Schiet lekker op.
Becca
(kan het niet laten om tegengas te geven tegen Paul's melkpromotie.)