intressant !

• paul

kijk, dit een heel intressant onderzoek, ik wist dat zuivel gezond was, maar zo gezond, dat wist ik eigenlijk nog niet.

Eten&drinken jullie wel voldoende zuivelproducten ?

zuivel goed tegen hart en vaatziekten (klik)

• Beate

Ja, hoor Paul. Ik maak je wel rijk, hoor). Ben gek op melkproducten: kaas, kwark, yoghurt, vla, room…heerlijk

• Channah

Ik lust geen melk. Yoghurt en karnemelk krijg ik absoluut niet de strot door zonder te kotsen. Gelukkig hoefde ik dat ook allemaal niet van mijn ouders, dus ik ben al zo'n 60 jaar melkvrij. Het enige zuivelproduct dat ik (nog) wel eet is kaas. En zelfs dat wordt steeds minder. Ik ben sinds 1977 vegetariër, en eet dus geen dingen waar dieren voor gedood worden. Nu, dat worden ze voor kaas niet, dacht ik. Maar indirect dus wel: om melk (waar kaas van gemaakt wordt) te kunnen geven moet een koe kalfjes baren. En waar gaan die kalfjes - en zeker de stiertjes - naartoe? Juist, de bio-industrie in, en vervolgens naar het slachthuis.

De kaas die ik nu - nog maar mondjesmaat- eet is redelijk verantwoord: niet gemaakt met stremsel uit kalvermagen en biologisch. Maar het smaakt toch wel erg naar melk. Waarbij aangetekend dat de fabriekskazen blijkbaar iets hebbben waardoor de kazen NIET meer naar melk smaken. Wat het voor mij gemakkelijker maakt om helemaal van zuivelproducten af te zien.

Het is allemaal eigenlijk wel logisch: melk is voor baby's . Daarna heb je het niet meer nodig.

• Dikkertje Dap

Zo dan channah, zit met bewondering je bericht te lezen. Ik ben voorstander van vegetarisch eten, maar is het niet zo dat een mens bepaalde behoeften heeft? Ik denk na bij mijn eten omdat het consumeerderen wat vlees e.d betreft de pan uitrijst en ik daar niet echt gecharmeerd van ben. Ik eet zelf nauwelijks tot geen vlees (loll slagersdochter), omdat ik de productie ervan niet kan waarderen. Sterker nog,…. Maar is het niet zo dat de mens (en dan ga ik heel ver terug hoor), in zijn behoefte voorzag door vlees en door het zelf te vangen? (ik weet het, ver gezocht). Ik kan mij vinden in het welzijn van de dieren, maar pas jij dan daar ook je schoenen en snoepjes op aan? (want ook daar zitten dierlijke producten in)…… Ik kan niet pretenderen dat ik vegetarieer ben omdat ik snoep eet waar ook dierlijke produkten inzitten.

Als je vegetarieer bent, klasse, daar teken ik voor, maar dat houdt meer in dat het woord het zegt.

DD

• Channah

Als je nog verder teruggaat in de geschiedenis dan zie je dat de mens van oorsprong vegetariër was, en zich pas naderhand tot omnivoor ontwikkeld heeft. Een en ander is terug te herleiden aan de ontwikkeling van het maag/darmstelsel en het gebit van onze voorouders en de eerste mensachtigen.

Wat mijn eigen consumptiegedrag betreft: ja, ik probeer zo min mogelijk producten te kopen waar dieren voor geleden hebben. Dat is niet eenvoudig. Zoals ik al schreef eet ik nog steeds, zij het in geringe mate, kaas. En ja, ik draag ook leren schoenen. Noodgedwongen, omdat er nog praktisch geen alternatief is. En uiteraard geen schoenen van waarvoor dieren gefokt worden, slechts van het bijproduct van de vlees/melkindustrie. Mijn zomerschoenen zijn wél geheel vegetarisch, en mijn wandelschoenen ook. Gelukkig wordt de vraag daarnaar ook steeds groter, zodat leer ook overbodig zal worden.

Snoepjes eet ik niet, daar heb ik totaal geen behoefte aan, ook nooit gehad. Maar ik weet dat ook daarin dierlijke producten gebruikt worden.

We gaan nog even door: verzorgingsproducten, cosmetica en schoonmaakartikelen. Dat gaat dan vooral om proefdieren die gebruikt worden om die riommel op uit te testen, Ook allemaal verkrijgbaar zonder dat er dieren voor geleden hebben. Kost wat meer moeite, maar toch wel een lekker gevoel dat voor jouw shampoo, tandpasta, makeup, allesreiniger er etc. geen dieren hebben hoeven lijden. Voor meer informatie: http://www.proefdiervrij.nl/

• Patricia

Ik heb er respect voor hoor, maar volledig vegetariër kan niet, waarom mensen hebben bepaalde voedings stoffen/ vitamine nodig B12 bv is enkel en alleen van uit vlees en zuivel te halen, anders moet men toch echt suplementen gebruiken… Melk is niet mijn ding te veel allergieen en wat mij betreft is dat voor de kalf

Hoewel ik me softijsje niet wil missen zo nu en dan…. ;)

Wat ik met zo veel geld zou doen??!!! ik doe niet mee aan loterijen dus mij zal je niet horen zeggen ik win nooit wat… dus mijn prijs gaat naar een ander ;)

Tries

• Patricia

whahwha ik haal even 2 topic's doorelkaar sorry net terug van vakantie ;)

• Channah

Hele Aziatische volkeren zijn gezond heel oud geworden zonder dieren en dierlijke producten gegeten te hebben. Maar als je zo bang bent voor een tekort aan B12: het Kruidvat verkoopt het in capsules of dragees, dat weet ik niet precies, want ik slik ze niet.

• paul

nou, het lijkt mij stug dat hele volkeren geen dierlijke producten eten.

En trouwens, b12 zit ook in vis, dus die zullen het misschien uit vis halen, en een vis is ook een dier ;)

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.