Wat lezen/lazen we?

• Sandy

Nou ja, er zit gewoon een gedragcode aan vast, en dat mensen dan gaan zeggen->Niet netjes…

Dan denk ik sjonge sjonge wat Nederlands..alles in de doofpot…voor het oog van het Nederlandse klootjesvolk. Beetje dom om dan over “niet netjes” te beginnen.

Maar ik heb je punt(tu)

• Beate

Douce Schreef:

——————————————————-

> Op Walsch ben ik niet zo gek, die soort commercie

> doe ik niet aan mee. Hij zegt aardige dingen, maar

> je kunt uiteindelijk (met een beetjebegeleiding)

> beter de Bijbel openslaan.

>

> Douce

Ben ik het niet mee eens. Het zet mij aan tot nadenken en dat doet de bijbel niet. Bovendien, als je met begeleiding de bijbel leest, word je door een ander beïnvloed en ik vorm me graag mijn eigen ideeën. Mss een onderwerp voor een nieuw topic.

• martine

En nu word je door Walsch beinvloed.

• Douce.

In dat laatste geval kun je de boeken van Walsh natuurlijk ook beter dichtlaten. Van ieder spiritueel boek is het de bedoeling dat het mensen aanzet tot denken en niet dat we het allemaal letterlijk nemen. Doe ik, als het anders overkomt is dat spijtig, met de Bijbel ook niet, want ik ben wars van allerlei religieuze dogma's en allerlei regeltjes, voorschriften en geloofmanipulaties. Het gaat mij meer om dat de meeste (veelal Heilige) geschriften) uiteindelijk, als het goed is, hetzelfde kernthema bevatten: liefde voor God, liefde voor jezelf en … liefde voor de naaste. Persoonlijk heb ik de typisch Amerikaanse kassarinkelaar Walsh hiervoor niet nodig, alhoewel ik mensen ken die door hem meer zelfvertrouwen en inzicht hebben gekregen, dus het kan uiteindelijk allemaal goed uitwerkenX( Ik houd meer van de mystiek van Coelho en ben nu in een (heb het al lang op de plank staan;)) boek van Eknath Easwaran bezig.

Het gaat om het leerproces voor mij, welk boek er ook ter hand wordt genomen.

PS. als er te veel op spiritueel gebied wordt gelezen, bestaat het gevaar dat je in wezen helemaal geen eigen mening meer kunt vormen en slechts in staat bent (vergeef me de expressie) uit te braken wat je tot je hebt genomen van buitenaf. Het blijft dus zaak bewust te blijven/worden van onze eigen identiteit

Douce

• Douce.

Maar die had dan ook “buitengewone gesprekken met God”, welnu, hij is niet de enige want die heb ik ook vrij regelmatig!;) Echt waar en daar bedoel ik geen vloeken mee, want dat is natuurlijk ook een soort dialoog.

Douce