Reïntegratie trajecten ...

• Sandy

Er zijn genoeg goede krachten te krijgen. Alleen niet voor een fatsoenlijk loon. Stageplekken zijn amper te krijgen voor leerlingen die een vak willen leren. Omdat er makkelijk goedkoop personeel te krijgen is uit het buitenland.

Dat Polen voor hetzelfde loon werken binnen bedrijven is een fabeltje. Ambachtelijk opgeleide mensen genoeg bij het arbeidbureau. maar kan mij voorstellen dat een 42 jarige niet meer voor het minimum loon gaat werken, zeker niet als hij een gezin te onderhouden heeft, en bij de sociale dienst misschien honderd Euro minder zou hebben. Op deze manier werkt men zwart werken in de hand. De lonen moeten omhoog, het moet werkelijk lonen om te werken. Daarbij, als er idd te weinig goed opgeleide mensen hier zijn, moeten ze daar een traject van maken. Opleidingen ipv containers met golfballen over laten vliegen.

San

• Douce

Zeker in de grootmetaal is er nauwelijks sprake van uitbuiting. Goede, hardwerkende krachten de Polen en nauwelijks ziekteverzuim. Dat is bij klussen met name in de scheepvaartbranche natuurlijk ook een plus i.v.m. tijdige oplevering.

In de bouw- en schilderswereld lopen ook veel Polen rond, en naar volle tevredenheid van beide partijen. Het enige lastige kan zijn de taalbeheersing, maar meestal is er wel een voorman bij die Engels spreekt en e.e.a. interactief kan aansturen.

Het zwarte circuit weet ik niets van, dat daar vreemde dingen gebeuren is bekend. Ik ga er dan (gemakshalve) maar vanuit dat mensen het zichzelf aandoen in dat soort gevallen.

Douce*D

• Douce

De betreffende uitzending heb ik ook gevolgd en die golfballentactiek is natuurlijk waanzin. Anderzijds is een arbeidsethos van als het zo weinig scheelt blijf ik liever thuis waanzin ten top. Sommige mensen hebben n.l. totaal geen ethiek of arbeidsvreugde, dat vind ik jammer en heeft (meestal) niets met opleiding en salaris te maken. Het is ook zo dat mensen tegenwoordig, voordat er van een mogelijke prestatie sprake is, direct een topsalaris vragen, alleen op grond van een cv….tja, dat is volgens mij ook onzin.

Douce*D

• Iso

Helemaal waar………..

Het bedrijf waar mijn man werkt moest noodgedwongen werknemers in het buitenland zoeken omdat op vacatures gewoon niemand kwam en zo hoor je het wel vaker. Zelfs bonussen hielpen niet om aan nieuw personeel te komen.

Niet voor niets was onlangs in het nieuws dat er weer meer aandacht op de beroepsopleidingen moest worden gericht omdat daar grote tekorten waren.

Iso

• Hyperactief A-P

Precies Sandy, daarnaast zijn er nog allerlei regeltjes die continue veranderen aangaande het begrip passende arbeid. En die regels worden nu helemaal afgeschaft, maar hebben er in het verleden voor gezorgt dat mensen die wilden daardoor tegengehouden werden, vooral in afkeuringssituaties. Maar dat soort feiten zien mensen vaak niet. Groetjes v Hyperactief

• Douce

Kwestie van interpretatie, als je raam op het zuiden ligt of noorden, geeft dat een ander beeld (overdrachtelijk gesproken natuurlijk). Heeft niets te maken van het niet zien, slechts vanuit een andere hoek bekeken.

Douce*D

• Hyperactief A-P

Net wat ik zeg, klachten die zelfs bij veelvuldig onderzoek niet te verklaren zijn. Meer specifiek, mensen die altijd klagen en ziek zijn, maar wel kunnen beunhazen of anderzijds klussen. Ik laat ook heel duidelijk merken dat dit vaak ten koste gaat van de mensen die wel willen maar de kans niet krijgen.

Beroeps steuntrekkers eigenlijk hetzelfde. Wel kunnen werken maar dat niet willen ongeacht wel werk. Aldus: Iso.

Er bestaat sociale recherche voor frauderende beunhazende uitkeringstrekkers, en ik denk dat de meerderheid van de bevolking daar dezelfde gedachten over heeft. Maar deze posting gaat over uitbuiting, niet over een uitvergroot percentage mensen wat de boel flest. Die mediaberichten dienen als het rijp maken voor afbraak van bestaande regelingen. Tegen die tijd dat jij daar achter komt of het zelf nodig heb is het te laat, dus laat je geen rad voor de ogen draaien, met dit soort uitvergrote beelden…

Daarom moest er ook ingegrepen worden.

Ik zal het iets makkelijker zeggen.

Voor profiteurs vind ik het een goede oplossing. Aldus: Iso.

Je snapt weinig hoe dingen in de praktijk werken, want de meeste mensen die deze golfballen schoon moeten maken zijn geen profiteurs maar mensen met een uitkering die gedwongen worden dit te doen op straffe van hun uitkering, en daar ging het om. Voor fraudeurs bestaan sancties en strafrecht…

Die golf overvallen…….??????

Ik kan niet goed opmerken wat jij daarvoor als reden ziet maar ik kan maar weinig redenen bedenken die een misdaad verontschuldigen. Aldus: Iso.

Ik verontschuldig niets, ik weet van een politici dat het een feit is als er in voorgaande jaren hard bezuinigd werd, de justitie begroting sterk opliep. Oftewel een gegeven…

Waarom zou een alleenstaande ouder niet kunnen of hoeven te werken ?

Er zijn mogelijkheden genoeg zonder dat de kinderen daarvan de dupe worden. Aldus: Iso.

Omdat die keuze er is, zelfs nu de krediet crisis nog niet volledig zichtbaar is, zijn er veel meer mensen met een uitkering dan vacatures voor volledige banen. Dat wordt door de massaontslagen alleen maar erger. En er gaat heel hard bezuinigd worden, want de staatsschuld is naar ongekende hoogten gestegen. Dus zul je net als in de jaren 80 weer heel veel loze kreten over zogenaamd werk en die luie uitkeringsgerechtigden gaan lezen… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Het gaat niet alleen om geld, maar om de zinnigheid ervan Douce. Wat interessant is hoef je mensen niet voor te dwingen… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Nee dat hoeft nog niet eens Douce, ik kan je uit ervaring vertellen dat veel dezelfde instanties heel verschillende regels kunnen hebben in den lande, terwijl de doelstelling en de naam hetzelfde is. Groetjes v Hyperactief

P.S.: Moet nu weg, tot later…

• Douce

Zingeving zit in vele gevallen in de mens zelf. Er zijn momenteel gewoon te veel mensen die totaal geen “zin” zien en dan iets buiten zichzelf de schuld geven.

Als je geld moet/wilt verdienen zul je toch eerst je eigen bewustzijn op een hoger plan moeten brengen en daarmee aan het “werk” gaan, letterlijk en figuurlijk.

Arbeidsvreugde is niet iedereen gegeven, bij velen is het n.l. nooit goed. Ik ben wars van gepamper, altijd geweest trouwens.

Douce*D