eigen risico?????

• Swartdam

Nou ja Moos ,

Je hebt in mijn ogen gelijk maar dat was al wel duidelijk .

Dat ze er zelf voor kiezen oke ,maar ze nemen wel hun dierbare mee in dit verhaal .

En dan heb ik het nog niet eens over de kosten , want de revalidatie enz. daarna zijn ze gewoon voor verzekerd . De jongen die geintervieuwd werd was niet eens dertig en zijn ongeluk was tien jaar geleden gebeurd , groetjes Bernadette

• purk

allemaal gelijk, maar ik zie een heel duidelijk verschil tussen gewone bergbeklimmers, en dit soort klimakties.

Als je op normale manier bergbeklimmen doe, zijn er niet meer gevaren als anders.

Zo is er naar mijn weten nog nooit in nederland een klimmer dood gevallen, terwijl de berg waar ik klom ook 36 meter hoog is.

Neem duiken, als je je aan de veiligheidsvoorschriften houdt, is het ook een “veilige”sport, maar als je met haaien wilt praten, of op idiote diepte wil duiken, wordt het een ander verhaal.

Zo is het meer zo veel sporten, zoek je het extreme, wordt het link.

Tuurlijk, als je zelf dingen hebt meegemaakt kijk je helemaal pijnlijk tegen dat soort uitspraken aan, dat het een kick geeft e.d. wij zijn hier ook elke dag weer blij dat Ries naar zijn auto kan lopen, hopen dat ie dat morgen ook nog kan.

En tuurlijk, hebben de heli-gasten een familie, die hopen dat hun vent weer heel thuis komt, na een reddingsaktie,

maar neem maar van mij aan, die bergbeklimmer krijgt een kick, maar die heligasten ook. ze zijn een tikkeltje, gek. ieder zijn meug

• purk

Algemene klimrisico's

De traumatologie bij klimongevallen worden voornamelijk veroorzaakt door drie hoofdelementen, namelijk de val van de persoon zelf, een val door een object en de natuurelementen. Letsels opgelopen bij klimongevallen van de eerste twee elementen zijn het gevolg van de mechanische energie die op het slachtoffer wordt overgebracht en de reactie van het lichaam op die energie. Het kan gaan van een simpele buil tot een levensbedreigende situatie. Letsels uit de derde groep gaan van uitputting tot bevriezing. Hier kan het ook zover gaan dat er levensbedreigende situaties ontstaan.

Een grondige kennis van de klimbeveiliging inzake de klimhandelingen en het klimmateriaal zal bijdragen tot een beter begrip van wat er onder meer verkeerd kan gaan.

Het is onder de invloed van de op sensatie gerichte media en het inderdaad aanwezig zijn van een risico dat klimmen als een gevaarlijke sport wordt beschouwd. De grootse foutieve beoordeling zit hem in het feit dat alle klimactiviteiten onder dezelfde noemer staan. Het is voornamelijk bij het alpinisme dat de meeste dodelijke ongevallen voorkomen. Er is een enorm verschil tussen de impact van een ongeval in een klimzaal en de impact van een ongeval in de bergen.

Statistieken zijn zeer moeilijk op te maken doordat veel kleine ongevallen niet worden aangegeven als klimongeval, een soort zwijgen bestaat om de familie verder leed te besparen (verdoezelen van gemaakte fouten) en het vaststellen van een klein aantal mogelijke suïcide daden die door de media als klimongeval worden naar voor gebracht (Man valt van rotsen…). In Nederland bestaat er een meldpunt voor sportklimblessures.

Voor velen is een onverwachte tegenvaller bij een ongeval de confrontatie met de verzekeringsvoorwaarden van hun persoonlijke ongevallen- en reisverzekering, het is zo dat zeer veel polissen klim- berg- en alpineongevallen uitsluiten. Lidmaatschap aan erkende klimverenigingen met een klim- en bergsportverzekering is dus bijna een noodzaak.

Ongevallen bij het indoor klimmen

Het aantal ongevallen op indoor klimmuren is te vergelijken met de niet-contactsporten, dus vrij laag. Men kan stellig zeggen dat men niet meer risico loopt dan bij een fietstocht. De reden is dat men steeds gezekerd klimt en een val steeds beperkt en opgevangen wordt door het klimtouw en een zekeraar, men noemt dit topropen. Daarbij komt dat het overgrote gedeelte van de klimmers recreatieve klimmers zijn. Bij wedstrijdklimmen is het risico iets groter doordat men meestal moet voorklimmen en zijn grenzen gaat verhogen tot het maximum, men zal hier dan ook meer traumata door overbelasting van spieren, spierscheuren en dergelijke aantreffen. Zeer veel klimzalen gaan een veiligheidsmat aanbrengen die de impact bij een val op de grond gaat dempen. Onder druk van de wetgeving is men in België en Nederland een klimvaardigheidsbewijs (KVB1) aan het uitwerken voor klimzalen.

Ongevallen voorkomend uit materiaalbreuk is hier uitzonderlijk, klimtouwen worden door de verantwoordelijke beheerders regelmatig vervangen. Breuk of een defect bij het beveiligingsmatreriaal en de klimgordel is uitzonderlijk. Het enige dat soms voorkomt is de breuk van een klimgreep, voorvloeiend uit een drukbelasting die de onder spanning staande greep doet barsten. Het neerkomen van stukjes greep kan uiteraard verwondingen veroorzaken. De kans is echter zo klein dat bijna niemand indoor klimt met een klimhelm.

Het onderzoek in Nederland naar de klimveiligheid in de klimzalen is geruststellend.

• Swartdam

Vorige week vier duitsers ,de week daarvoor een nederlands gezin ….. Moeder overleefde de val .

Beide ongelukken in Italie ,gewoon mensen die hun hobbie uitvoerde .

Beide zelfde sitiuatie ze zaten aan elkaar gebonden ,de een vielen nam de rest mee ,groetjes Bernadette

• Paul

nemen mannen meer risico`s ? Je ziet meer dat juist de vrouw overleeft .

• Annelies

Dat denk ik wel, dat mannen meer risico,s nemen

• purk

dat is dus het stomste wat je kunt doen, je aan elkaar vast maken.

en dit is alpinisme

• serine

ik heb ook een hobby…

ik heb een hond…die betaal ik zelf…

maar ja ik zit ook tien uur achter het stuur om even naar een showtje te gaan met hem…en weer terug…

a.s..zit ik 4 en half uur heen en 4 en half uur terug achter het stuur,voor de fun voor de hobby….

en tja….wat nou als ik geplet word door een vrachtwagen de vangrail in?

tja zegt men dan ook dan zoek je het zelf op?

want jij zit voor je hobby op de weg richting duitsland in je auto? terwijl ze mij los aan het knippen zijn en de trauma heli op mij staat te wachten?

kom op zeg…de kans dat je gegrepen word door een lawine is tegenwoordig net zo groot als een aanrijding op de snelweg…en daar komen brandweer ambu politie en mogenlijk een trauma heli voor in aktie.

zie de p2000 hoeveel meldingen er in nederland alleen al per dag binnen komen.

laat die mensen lekker doen wat ze leuk vinden zeg…het leven is al kort genoeg..ik kan er alleen maar van genieten dat mensen vol passie hun leven leiden.

ja en er kan overal wat mis gaan.

wippen zonder condoompie kost de maatschappij ook bakken met geld als dat eens mis gaat.

ik weet wel wat ik dommer vind.

• Paul

maar tis wel heeel lekker.

• Paul

dit is toch een hele prestatie :

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1665628/__Gehandicapte_klimt_5642_meter__.html