snap je wel purk, maar voor een leek (ikke dus) is het lastig te begrijpen. In ieder geval dank voor je uitleg, weer wat geleerd…..!!!!!!!!!!! en dan neem ik mijn woorden terug
Of het nu om de kosten gaat of niet …
Gistereavond in een van de aktualiteiten programma,s zag ik een intervieuw meteen ex- bergbeklimmer .
Ook hij kreeg een lawine over zich heen en eindigde met een gebroken rug in het ziekenhuis en dit was 10 jaar geleden .
Zijn commentaar hierop vond ik eerlijk gezegd walgelijk.
Ik citeer :
Het is een psychische kick …. Je weet waar je me bezig bent …
Het is een kwestie van overleven of niet . Een overwinning op je eigen ik en zo ging hij nog wel even door met superlatieven over psyche en surviving .
De toeschouwer zag echter een jonge vent zittend in een rolstoel.
Waarvan de kans nog groot is dat hij ouders heeft , waartegen zijn die verzekerd dan .
Laten we het eens daar over heben ….. Niemand leeft op een eiland…. Er zijn nog altijd achterblijvers die in spanning afwachten wat er staat te gebeuren . Goed verzekerd of niet ….
Geef mijn portie maar aan Fikkie ik vind het een idiote sport en daar drukikme nog verschrikkelijknetjes in uit ,groetjes Bernadette
Er zijn van alle bergbeklimmers maar een heel enkeling die de K2 als doel hebben.
Ikzelf klom altijd in gebieden, waar routes waren uitgezet, die 2x per jaar gecontroleerd werden, of alle haken en ogen nog goed vast zaten, etc.
Klimmers zijn over het algemeen heel bewust bezig met hun sport. Zo houden ze bij hoeveel vrije vallen van hoeveel meter je hebt gemaakt, omdat je touw zo nu en dan vernieuwd moest worden.
Altijd elkaars knopen controleren voordat je naar boven gaat, wat ik al schreef, in de totaal 14 jaar dat ik heb geklommen is er 1x een echt “ongeluk”gebeurd, in de 36 meter hoge klimhal.
Dat was een vrouw, die beide enkels had gebroken. En dit kwam weer omdat ze gelogen had tegen het personeel.
Toen ze haar vroegen of ze ervaren was, samen met haar klimmaat, zei ze van wel.
Dit was echter niet het geval.
Zie het net zo als duiken. Als je het normaal doet, zijn de risico's gering. Maar als je haaien en handje wil geven, ligt dat anders.
Kijk, en zo'n ruggebreker op TV, praat zichzelf gewoon iets achterlijks in. Als ie een potje zielig gaat zitten doen, krijgt ie waarschijnlijk te horen dat ie het gevaar zelf heeft opgezocht
Prima dat deze mannen en vrouwen goed verzekerd zijn, maar het zijn altijd weer anderen die voor de redding van deze avonturiers hun leven moeten wagen. En die mensen doen het niet voor hun plezier, maar omdat het leven van anderen hen interesseert. Vergelijk het met een medewerker van de reddingsbrigade, die steeds weer in actie moet komen, omdat mensen domme dingen blijven doen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?