Wie is toch die vrouw die door dat glazen plafond breekt?
Ze is zeldzaam - zoveel is zeker - want in het bedrijfsleven is slechts acht procent van de meest succesvolle ondernemers vrouw. Ook aan de investeerderskant zijn vrouwen ondervertegenwoordigd (4 procent). Maar wie is dan de vrouw die toch door het glazen plafond breekt en uiteindelijk de top bereikt? The Next Women onderzocht het.
The Next Women stelt al vier jaar achter elkaar een lijst van de honderd meest succesvolle Nederlandse vrouwelijke ondernemers op: TheNextWomen100. Een indrukwekkende lijst waarvan vijfentwintig procent van de vrouwen een onderneming heeft met een jaaromzet meer dan tien miljoen.
Naast het publiceren van de lijst met imponerende vrouwen ondervraagt The Next Women de honderd vrouwen over hun positie en werk. Zo kunnen ze zich een beeld vormen van wie die succesvolle vrouw nou eigenlijk is, vertelt initiatiefnemer Simone Brummelhuis. En wat blijkt uit de vragenlijst van dit jaar? ‘In ieder geval dat de succesvolle vrouwelijke ondernemer niet bescheiden is. Het probleem dat vrouwen te bescheiden zijn, daar zijn deze vrouwen allang overheen.’ Op de vraag ‘waarom hoor jij bij de honderd?’ antwoordden de vrouwen zelfverzekerd: ‘ik ben een inspirator’, ‘ik heb een zeer succesvolle onderneming’ en ‘ik ben een rolmodel’.