Vrouwenquotum is een paardenmiddel, maar het is nodig
Agnes Jongerius: "Ik had deze week de eer om het eerste exemplaar van het F-boek in ontvangst nemen. Het F-boek staat in het teken van het alom gevreesde F-woord: het Feminisme van nu. Beelden van hordes hysterische vrouwen, die winkelruiten inslaan en publiekelijk bh's verbranden doen menig man én vrouw koude rillingen over de rug lopen.
'Deze strijd is in de Westerse wereld toch al lang gestreden?', is een veelgehoord commentaar. Ook in Nederland. Toch doet de nieuwe golf aan geluiden van Hollywoodsterren als Patricia Arquette, Beyoncé Knowles en Emma Watson juist het tegenovergestelde. Deze dames nemen de voortrekkersrol en eisen gelijkheid aan de top van de entertainmentindustrie.
De tijd lijkt nu rijp om de puntjes op de i te zetten, en niet alleen in Hollywood.
Uitgerekend de ‘top’ is het laatste bastion dat in staat is gebleken om vrouwen buiten te houden. Mannen met strakke donkerblauwe pakken, haren naar achteren gekamd, cognacleren schoenen en een aardappel in de keel ken ik maar al te goed van de andere kant van de tafel in mijn FNV-tijd."