Geen reanimatie bejaarden

• Moira

Nou, ik kan mij eigenlijk wel vinden in het beleid van het verzorgingshuis. De kans dat een reanimatie slaagt op oudere leeftijd is gewoon lager dan als je op jongere leeftijd gereanimeerd wordt. En als de reanimatie slaagt en iemand als kasplantje verder moet leven, is dat kwaliteit van leven?

Niet meer reanimeren betekent niet, niet meer van zorg voorzien als iemand ziek wordt. De angst hiervoor is waarschijnlijk een van de grote onderdelen die mee hebben geholpen aan de onrust die ontstaan is.

@ Decency: ik werk zelf in de zorg, als iemand niet gereanimeerd wil worden en diegene overlijdt geeft dit mij geen gewetenswroeging.

Groet, Moira

• Desiree2

In het dossier van een patient staat of de betreffende persoon wel of niet wil worden gereanimeerd en zelfs met een rode sticker erbij. zodat IEDEREEN dat kan zien, dit is trouwens het eerste wat je je afvraagt mocht iemand“ onwel”worden

• Desiree2

öwwwwwwwwwww Purk ik ben het helemaal met je eens.

• serine

ja toch…ik heb er gewoon niet zoveel vertrouwen in ;)

• Desiree2

een klein beetje meer vertrouwen in de verplegende staf zou wel op zijn plaats zijn voor wat betreft dit onderwerp

• Gery

Ik wil hier ook even op reageren.Toen mijn moeder van 84 jaar naar het verpleeghuis moest omdat ze op een gesloten afdeling moest worden geplaats om dat ze dement begon te worden.Ze liep weg en dat was te gevaarlijk. Toen kregen we als dochters een gesprek en daar werd ook gezegt dat ze niet wilden reanimeren als er wat gebeurde. Of we dat goed vonden. Dat is al vier jaar geleden in de achterhoek. Dus dit is niet nieuw.Gery

• Tries

CDA wil onderzoek inspectie naar reanimatiestop

Uitgegeven: 18 augustus 2008 08:23

DEN HAAG - Het CDA wil dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzoek doet naar het stopzetten van reanimatie bij 70-plussers in een verzorgingshuis in Amersfoort.

CDA-Kamerlid Ans Willemse zegt dat in schriftelijke vragen die ze samen met haar fractiegenoot Pieter Omtzigt over deze zaak heeft gesteld aan staatssecretaris Jet Bussemaker van Volkgezondheid.

Volgens Willemse is het niet meer reanimeren van 70-plussers “ernstige leeftijdsdiscriminatie”. Ze wil dat Bussemaker de situatie in het Amersfoortse verzorgingshuis terugdraait. Ook wil ze dat de inspectie nagaat of “deze vorm van discriminatie” vaker voorkomt in verzorgingshuizen.

Geschokt

Zaterdag werd bekend dat het St. Pieters en Bloklands Gasthuis in Amersfoort bewoners alleen nog reanimeert als ze daartoe expliciet de wens hebben laten vastleggen. Ook andere Kamerfracties (PvdA, VVD, SP en PVV) zijn geschokt, bleek maandag uit uitspraken in diverse ochtendbladen.

• Desiree2

volgens mij wordt er weer van een mug een olifant gemaakt

• rina

Dus een ieder in het verzorgstehuis wordt geklassificeerd als “uitzichtloos, daar hoeven we geen moeite voor te doen”…..

Godzijdank dat we hier in ‘ons’ huis een andere stelling hebben. Hier geven mensen zelf aan wanneer ze niet verder willen, en dan nog wordt dit pas genoteerd na een aantal gesprekken om te voorkomen dat de uitspraak in een depri stemming is gedaan.

Een rode sticker op het dossier staat, net als in een ziekenhuis, voor voorzichtigheid bij het uitschrijven van medicatie i.v.m. allergische reacties.

• serine

de tijd zal het leren…eer ik er zelf in kom..duurt nog wel even :)