Geen reanimatie bejaarden

• Tries

AMSTERDAM - Het beleid van het Amersfoortse verzorgingshuis St. Pieters en Bloklands Gasthuis om ouderen alleen nog te reanimeren als ze expliciet die wens hebben laten vastleggen, heeft tot veel ophef geleid. Zeventigplussers worden in principe niet meer gereanimeerd, want dat zou schade kunnen toebrengen waardoor de levenskwaliteit erg kan verminderen. Dat stelt de instelling in een brief aan de bewoners, waarover het AD zaterdag berichtte.

Bij gevallen waarin reanimatie aan de orde is, wordt volgens Olgers altijd het dossier geraadpleegd. “Dat is 100 procent gegarandeerd”, aldus de directeur. “Er is in goed overleg met de cliëntenraad naar eer en geweten gehandeld.”

Spelen voor god? levenskwaliteit erg kan verminderen????? kan met zo veel

dossier geraadpleegd? aldus de directeur arts? god?

moet niet gekker worden…..

• rina

Reanimeren is toch proberen je van de dood te redden?

Hoezo dan vraagtekens plaatsen bij de levenskwaliteit nadat iemand gered is?

Wat een mensonwaardigbeleid daar….. echt triest.

• Tries

juist redden, volgens deze directeur zou het hun leven juist beschade wat valt er te beschaade als je niet meer leeft?

Wie kan oordelen wanneer iemand zijn leven nog zin vol is?

• serine

ongelovelijk dit…zijn ze gek geworden daar?

• Desiree2

ik heb begrepen dat men de keuze aan de bewoners heeft gelaten en dat het merendeel NIET gereanimeerd wil worden, daar is in mijn ogen niks mis mee. De bewoners moesten alleen zelf doorgeven of ze wel of niet gereanimeerd wilden worden, wat ik begrepen heb wil bijna 70% niet gereanimeerd worden, in mijn ogen ook niks mis mee

• serine

als je niet gereanimeerd wil worden is daar niets mis mee,….

maar wat nou als je dat wel wil maar bent vergeten op je oude dag om dat te vermelden? of de arts leest overheen?

en hoe doe je dat?? moment mevrouw heeft een hart aanval wij pakken even het dosier erbij om te zien of ze wel gereanimeerd wil worden?

of het personeel vind mevrouw zon vervelend mens dat ze verzuimen het te melden..als zijnde wij zagen het zo gauw niet staan in het dosier of met de smoes we wisten niet beter dat?

of een bejaarde die veel geld kost aan medische zorg…zo kom je natuurlijk wel makkelijk van exstra kosten af…

ik weet t niet,maar dit kan nooit helemaal waterdicht zijn?…

• purk

Persoonlijk zou ik later wel onder zo'n regel willen vallen.

Mijn vader is 73, en trekt nu nog met ma door Noorwegen, kweet niet hoe lang ze weg blijven. Hij zit dan ook niet in een bejaardehuis.

De opa van mijn man, wel. Hij is op en versleten. Zijn heup is weg gehaald, kan dus niet meer lopen. Verstandelijk is ie helemaal goed!

Maar omdat hij zo goed als blind en doo is, kan hij nauwelijks nog meedoen en denken in onze maatschappij.

Stel dat deze man een hartaanval krijgt, en hij wordt gereanimeerd.

Reken maar dat ie daar doodongelukkig weer uit zal komen, mocht het slagen.

Ik denk dat ze de regel anders moeten stellen, dat bewoners zelf kunnen aangeven wat ze willen in zo'n situatie.

Reanimeren in Nederland gaat veel te ver! Je lichaam wordt veel te lang kunstmatig in leven gehouden. Tis niet alleen hartreanimatie, daarna kom je aan de zuurstof en andere slangen, totdat er wellicht een familielid is die zegt, dit is niet zinvol meer.

En even een dossier erbij halen is onzin.

Ikzelf werk met mensen met epilepsie. Ieder geval is weer uniek. De 1 moet meteen valium, de ander na 3 minuten.

Er wordt gewoon van mij verwacht dat ik dit weet. Als iemand ligt te stuiteren, ga ik ook niet even het dossier erbij pakken.

• purk

PS, je zit niet voor niets in een verzorgingstehuis

• Annelies

Bij mijn schoonmoeder hebben wij dat met haar besproken

Is ook gebeurd

Niet meer reanimeren

Wilde zij zelf ook niet

Ze was 86

Vind ik wel anders dan zeventig

En het ligt ook aan je algehele gestel

Je hebt nog hele fitte ouderen

Ik ken iemand van 88 die reist nog erg veel

En filmt daarover

En hij loopt als een kiviet

Het wordt altijd toch eerst overwogen dunkt mij

• decency

Hopen ze zo de vergrijzing tegen te gaan? Ik kan me voorstellen als mensen al erg ziek zijn dat ze geen reanimatie willen. Maar kan het personeel met zijn geweten uit de weg, ze hebben de opleiding om mensen te helpen en te redden en niet om ze dood te laten gaan. Ik denk dat het personeel het heel zwaar gaat krijgen.