Wat een ongelofelijke situatie....

  • ~Janneke~

    Mijn beste vriendin is heel erg begaan met haar medemens. Over de jaren heen heeft ze vele mensen geholpen. Geholpen met een stuk administratie en met aanvragen waar ze ontzettend veel kennis en expertise over heeft gekregen in de loop der jaren.

    Met deze kennis wilde ze wat gaan doen. Wat gaan doen voor een veel grotere groep mensen. En zo is ruim een jaar geleden een idee geboren.

    Daar heeft ze met mij over gepraat. Daar hebben we over van gedachten gewisseld. Daarin heb ik haar aangemoedigd deze stap te maken.

    Dit betekend ook ontzettend veel voor haar aangezien ze niet veel uit huis komt.

    Ze zoekt van alles voor de start van haar project bij elkaar? is daar tijden mee bezig. Houdt mij ook zeer regelmatig op de hoogte van haar vorderingen. En ik hoop met haar dat alles goed gaat.

    En dan loopt ze tegen een stukje administratie aan? waar ze zelf geen ervaring mee heeft. Een ?vriendin? bied aan haar daar mee te helpen en dus stuurt ze al haar informatie door aan die vrouw.

    Deze vrouw help? inderdaad. En nu lukt het stukje administratie wel? maar? wat doet deze vrouw?. Het contract wordt naar haar opgestuurd en ipv het aan mijn vriendin door te sturen?.. TEKENT ZE HET ZELF :?:?.

    En daarmee heeft deze vrouw dus ineens een stukje levenswerk van mijn vriendin op haar eigen naam gezet.

    Mijn vriendin is daar zeer verdrietig over en we hebben er samen vele gesprekken over. Hoe kan ze dit nu zo maar doen?.ik vertrouwde haar… Mijn idee, Mijn missie. Maar de vrouw zegt? ach? maak je niet druk we doen het samen.

    Maar? komt er geniepig achteraan?. ik ben wel eindverantwoordelijke :?

    En mevrouw neemt haar taak heel serieus. Want het is nu van HAAR. En zo handelt ze ook. Ze start eenzijdig dingen op zonder overleg. Veranderd eenzijdig dingen zonder overleg. Ja.. dat overlegt ze wel? als ze het al gedaan heeft. Daarmee is het dus geen samenwerking maar zij verteld alleen maar even wat ze doet of verteld gewoon helemaal niets en iedere keer weer moet mijn vriendin ineens constateren dat er weer veranderingen zijn.

    En nu? nu is de zaak geëscaleerd. De vrouw vindt dat ze heeft geholpen en dat het niet meer dan logisch is dat alles op haar naam staat?.. Ze weigert er ook afstand van te doen.

    Mijn vriendin is machteloos?. erger nog? door er met mij over te praten en haar frustratie, woede, verdriet hierover te uiten wordt ze beschuldigd van ?het lekken van informatie en gesprekken?.

    Hoe denken jullie nu over zo?n vrouw? die op deze manier hulp aanbied en vervolgens op deze ?in mijn ogen? zwaar achterbakse wijze een gore diefstal pleegt van andermans ideeën en gedachten goed. Ik ben bevooroordeeld? want ik zie wat het bij mijn vriendin een verdriet heeft gedaan. Maar ben benieuwd naar wat jullie er over denken.

  • Desiree

    Achterbaks, laag bij de gronds en vreselijk egoïstisch. Da's duidelijk.

    De details zijn vaag gehouden en ik begrijp wel waarom, maar dat maakt het ook moeilijk om te beoordelen waarom je vriendin niet alsnog voor zichzelf begint. Zijn er redenen waarom ze ditzelfde bedrijf niet gewoon opnieuw kan/wil opzetten?

    Ik hoop trouwens, gezien de door jou beschreven reactie van die vrouw, dat ze dit niet leest, want dan wordt ze helemaal giftig over het lekken.

  • Frans Rutten

    Ik vind het heel triest!

    Toch vind ik dat je vriendin sneller had moeten zijn en meteen achter dat contract en de mensen erachter had moeten gaan en wel dezelfde dag dat ze erachter is gekomen.

    Ze heeft het in feite geaccepteerd dat die andere vrouw ermee aan de haal is gegaan. Ze had genoeg achtergrond info én jou als getuige om de mensen achter het contract te overtuigen. Nu is het een beetje laat want ik begrijp uit je verhaal dat ze nu al langer onder deze omstandigheden samenwerken?

  • ~Janneke~

    Tja… naar mijn mening is er geen sprake van lekken. Ze bespreekt deze zaken over dit project al meer dan een jaar met mij. Dit idee bestond al zo lang, en dan bespreek je natuurlijk ook de afloop. Dan troost je haar op het moment dat het zo loopt. Dan ben je er samen verbogen, teleurgesteld en boos over.

    En helaas is het niet mogelijk hetzelfde nogmaals op te zetten onder haar naam, dat is het wrange van het verhaal.

  • Sandra

    Eigen b elang en zeer achtrebaks.

  • AgnesD

    Heeft ze niet haar oorspronkelijke aantekeningen en ideeën ergens op papier staan? In feite draait alles om oorspronkelijkheid, ook als je een bedrijf ‘vastlegt’ bij de Kamer van Koophandel. De oorspronkelijkheid kunnen aantonen en hoe je tot bepaalde ideeën bent gekomen, daar draait alles om als het gaat om plagiaat. Kan ze dat hard maken en dan alsnog een bedrijf onder haar eigen naam opstarten met haar ideeën? Ze kan dan aantonen, als dat nodig is, dat het oorspronkelijke idee van haar komt en niet van degene die het gejat heeft. Is het mogelijk dat ze een keer met iemand van de KvK gaat praten en de situatie uitlegt, en dan advies krijgt?

    Succes.

    Groetjes,

    Agnes

  • ~Janneke~

    Je hebt helemaal gelijk dat het ontzettend triest is. Er is ook gelijk achteraan gegaan en geprotesteerd. Maar ze is gewoon ontzettend voor de gek gehouden.

    Eerst was het verhaal… maar als ik die administratie aanvraag dan is het logisch dat het contract op mijn naam komt. Toen is al aangegeven dat het zo niet correct was en dat het contract om moest naar mijn vriendins naam, maar volgens haar zeggen kon dat niet gelijk.

    Toen was het… ik ga alles in het werk stellen om het contract op twee namen te krijgen. :? Aangezien ik er ook mijn werk in heb gehad. Maar mevrouw wist al van te voren dat dit op twee namen zetten helemaal niet kon.

    Toen… maar we doen toch alles samen ??? (nou zoals je in mijn verhaal hebt kunnen lezen helemaal niet)

    Toen mijn vriendin daar steeds nijdiger over werd… Waar is nu deze samenwerking als jij eenzijdig maar dingen doet zonder te overleggen werd mevrouw boos en was haar reactie…. onder deze omstandigheden kan ik niet meer met je samenwerken…

    Totaal de omgekeerde wereld dus en mevrouw is nog in de veronderstelling ook dat ZIJ nu hier onheus bejegend wordt. Zij heeft toch zo geholpen. Zij wordt hier benadeeld omdat mijn vriendin haar hart bij mij uitstort endus wordt er over haar gepraat :?

    Zij houdt zich niet aan beloftes die ze heeft gemaakt omdat ze ziet dat het project heel goed aan het lopen is en ze daar graag zelf alle eer voor wil opstrijken.

    Bah… ik blijf het een misselijk makende actie vinden.

  • Sandra

    En als het om geld en macht gaat…bestaan vrienden niet!!

  • Sandy

    Jawel hoor Sandra.

    Tis maar net waar je mee omgaat.

    San

  • Becca

    Ik zou een advocaat inschakelen. In ieder geval voor advies.

    Plagiaat mag niet namelijk. Als je vriendin aan kan tonen dat het haar idee is, kan ze daar zelfs als het nodig is via de rechter haar gelijk halen.

    Becca