Help stelling " huisvrouw zijn is ook een beroep"

• galago86

Hallo allemaal!

Ik ben studente (23 jaar) aan de kunstacademie in Groningen en ik zit in mijn eindexamenjaar. In 1 van mijn projecten wil ik bezig gaan met de stelling “ huisvrouw zijn is ook een beroep”.

Er zijn mensen die mij zeggen dat deze vraag tegenwoordig niet meer speelt. Dat iedereen het er wel over eens is dat het veel werk is om fulltime huisvrouw/moeder te zijn. Maar ik vraag het me sterk af.

Wat vind jij? Is er voldoende begrip voor fulltime huisvrouwen? Is huisvrouw zijn te vergelijken met een beroep? Wat zou je willen zeggen tegen de volgende generatie vrouwen over dit onderwerp? etc. etc.

Ik ben erg nieuwsgierig naar alles wat je me kunt vertellen, misschien heb je zelfs een tip voor me over wat ik naar buiten zou kunnen brengen met mijn project!

Alvast hartstikke bedankt!!!

• bella donna

Ik ken anders ook huismannen zat.

.

• moucheke

Hoi

Heel de discussie van fulltime of part time huismoeders beter of niet beter.We moeten doen waar we ons goed mee voelen voor de een full time huisvrouw de andere part time huisvrouw en de andere die haar leven wil geven voor carriere.Voor mij gaat het erom hoe functioneer het gezin in zijn geheel en thuis blijven omdat manlief dat wil om carriere te maken of een schuldgevoel laten aanmeten als je niet full time huisvrouw of moeder kan of wil zijn heeft geen zin.Respect voor ieders mening

Ik heb gekozen voor part time werken en part time huisvrouw en moeder.Ik doe ook nog sociaal werk o.a bij de vakbond om mijn werk.Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mijn gezin verwaarloosde.

Moucheke

• anna.m

Wat vind jij? Is er voldoende begrip voor fulltime huisvrouwen? Is huisvrouw zijn te vergelijken met een beroep? Wat zou je willen zeggen tegen de volgende generatie vrouwen over dit onderwerp? etc. etc.

Ik ben erg nieuwsgierig naar alles wat je me kunt vertellen, misschien heb je zelfs een tip voor me over wat ik naar buiten zou kunnen brengen met mijn project!

Ik vind dat er nog steeds geen voldoende begrip is voor de fulltime huisvrouw

Huisvrouw is een beroep !

Ik ga hier uit van een huisvrouw met partner en schoolgaande kinderen en eventueel op leeftijd zijnde ouders en schoonouders .

Huisvrouw is geen baan van 8 uur per dag ,maar een baan van dag en nacht .

Mijn ervaring is dat ik het woord huisvrouw liever zou willen vervangen voor gezins manager .

Ik wil je alles vertellen ,maar zou dan graag gerichte vragen willen horen over wat je precies wil weten .

groeten anna.m

• serine

wij hebben een bedrijf , 5 kinderen 2 honden en 3 katten.

het huishouden zie ik niet als een beroep…maar hoort bij persoonlijke hygiene..

van een uitkeringstrekker zeggen wij ook niet dat hij een beroep heeft..omdat hij de hele dag de tijd heeft om zich met zijn huishouden te bemoeien..

het leuke is dat huisvrouw zijn gegeneraliseerd word…maar over de huismannen die het gezin netjes draaiende houden horen wij weinig..daar word amper over gesproken..

als je tegenwoordig huisvrouw bent word je bijna zielig gevonden…zo lijkt het haast wel…en moet je gered worden..

het is gewoon heel simpel…of je nu wel of geen baan hebt…je moet evengoed je eigen vuil weg halen en schoonmaken…en als je schone kleding wil zal je ze toch echt in de wasmachine moeten doen..

iemand die een tuin heeft die veel onderhoud vereist(waardoor er meer uur in gaat zitten dan in het huishouden) word ook niet als tuinier gezien..

• desiree2

poe je hebt helemaal gelijk,. gezinsmanager is 24/7 mind you en wordt ook nog eens zwaar onderbetaald

• Adnil

Hier werken we beiden wisseldiensten en hebben nog een schoolgaande dochter van 15. Het huishouden wordt door ons alle 3 gedaan. Hier is niks van dit is voor de vrouw etc.

we kunnen alle 3 koken, wassen, strijken, poetsen etc etc etc.

Wat onze dochter betreft gaat het wel eens met gemor en gemopper.

Nu is het wel zo dat ik meestal kook maar voor de rest doen we alles samen of zoals het uitkomt.

• Moira

Nee, ik vind huisvrouw zijn geen beroep. Ik werk maar doe daarnaast het huishouden en verzorg ook nog een veestapel.

Dus nee: en daarbij, waarom zou er begrip moeten zijn voor fulltime huisvrouwen? Het is toch een keuze om thuis te blijven?

Als ik geld genoeg zou hebben, zou ik ook minder werken ( en als ik de hoofdprijs in de loterij won ws ook helemaal stoppen met werken ), maar dan hoeft er echt niet iemand begrip op te brengen voor mij, omdat ik iedere dag mijn bed kan uitkomen op de tijd die ik wil ;) Dan neem ik trouwens wel een schoonmaakster hoor, want daar heb ik dan helemaal geen tijd meer voor, moet tenslotte iedere dag lunchen met mijn vriendinnen enzo…

Groet, M & V

• moucheke

Hoi

Zoals Moira en Adnil hier zeggen het is inderdaad een vrije keuze om als vrouw te gaan werken of te kiezen om full time huisvrouw te zijn en alle respect daarvoor.Nu de werkende vrouwen zijn ook huisvrouw na de uren of zoals ik kan lezen moet iedereen een steentje bijdragen in het huishouden.Wij hoeven er ook niet over te klagen want we hebben die keuze gemaakt

Het is een vorm van respect naar elkaar toe.Het kan ook niet als je full time huisvrouw of huisman bent de andere in het huishouden niks doen

We maken allemaal een keuze in ons leven die we voor ons op dat moment leuk, goed,noodzaak enz…vinden (vonden).Is dat de ideale keuze??? Dat zal ieder voor zich moeten uitmaken op termijn

Maar soms heb ik het gevoel dat de thuisblijvende huisvrouw en huisman zich in de verdrukking voelt en zich bedreigd voelt door de werkende vrouw of man.

Doeiiiiii

Moucheke uit België

• anna.m

Misschien begrijp ik je niet goed Moucheke ,maar (werkende mensen met een betaalde baan ) kunnen helaas wel eens opmerkingen maken ,zoals :“Moet jij niet werken ?”" Wat doe je de hele dag ? ,een beetje achter de geraniums zitten ? Verveel je ,je niet ?etc .(zo wordt er gedacht over de huisvrouw door dit soort mensen(die deze opmerkingen maken )

Ik vind dat wel heel apart !

groet anna.m