Zo stellen historici terecht, dat het romantische vertekening is, om het gezin uit het verleden te idealiseren als een veilige haven. Conflicten en spanningen kwamen door allerlei maatschappelijke veranderingen aldus Hyper ….
Dit is een stukje wat me meteen opviel in jouw verhaal .In het begin van mijn onderzoek toen ik nog vrij naief was kwam ik een voorvader van mij tegen die 16 kinderen had , daarvan waren er 12 gestorven voordat ze vier jaar werden .Terwijl er een vrouwelijke archivaris naast me stond zei ik wat een ellende zeg dit 12 keer te moeten mee maken . Toen kreeg ik een lesje in sociale geschiedenis. Rond 1800 was elk kind wat ouder werd dan vier jaar , een kind met twee handen die al op die leeftijd konden werken en ze moesten ook werken van zonsopgang tot zonsondergang .
Natuurlijk met de leerplicht werd het een stuk makkelijker voor de hogere klasse , de lagere klasse moesten de kinderen voor school en naschool het werk verrichten . Na de oorlog werd het een stuk beter . Hoop overal …. de seksuele revolutie gaf de vrouw meer vrijheid en recht , niks geen enigste recht is het aanrecht meer .Baas in eigen buik .
De verarming in de kerken begon en scheiden mocht , alhoewel je daardoor 40 jaar geleden wel de katholieke kerk uitgegooid werd .
Dat het de overheid teveel kost die echtscheidingen zal best , daar staat weer tegenover dat veel vrouwen werken .
Weer een maatschappelijke verandering . Toch blijf ik erbij dat geweld van alle tijden is , het is soms een gruwel wat ik lees en wat er voor een straf op gegeven werd /. Wat ik nooit in de stukken tegen gekomen ben is gezinsdrama,s en wat mij opvalt is dat die vaak in het weekeinde gebeuren dat is echt iets van deze tijd .
Van Almere weet ik nog te weinig dus daar oordeel ikmaar niet over ,groet Bernadette