Zeer jonge ouders en dat in een tijd dat het niet meer nodig is...

• Sandy

Overigens vind ik liefde aandacht koppelen aan niveau zeer laag!

• Somma

Ik ken ze, zomaar een baby kwijt, omdat de normen en waarden van een ander door de strot werden geduwd. En veel. Ik ken alle facetten van die kant. Heb met jeugdzorg te doen gehad als kind zijnde, heb een kind in een instelling gehad, (Glen Mills) en heb er jaren gewerkt….en veel te veel gezien wat niet door de beugel kan.

Jeugdzorg is machtig, en laat die macht nog vaak uitoefenen door 21 jarige meiden die net van school komen….

Say no more please!

San

Dat is dan een eenzijdig beeld San wat jij, uit jouw eigen persoonlijke ervaring, en perceptie, waarneemt. Begrijpelijk hoor maar niet conform de waarheid.

Er wordt heel goed door verschillende disciplines gekeken wat het beste is voor het kind. Waarbij men alles zal doen om de band met de ouders in stand te houden. Helaas zijn er dus omstandigheden dat dit niet kan, dat het kind te veel “gevaar” loopt. En dan wordt de inpopulaire beslissing genomen om een kind bij de ouders weg te halen.

Dit doet niet alleen een 21 jarige meiden die net van school komen. Ik weet niet of je weet wat “deze meiden” voor opleiding hebben? Deze “meiden” (hbo opleiding)worden gecoordineerd door een inhoudelijk manager (universitaire opleiding plus jaren ervaring) en een (kinder)rechter, die uiteindelijk de beslissing neemt.

Absoluut een dramatische beslissing maar in het belang van het kind, wel de juiste. En daar gaat het om!

• Sandy

Precies..opleiding SPH, doorstromen vanuit de stage…en kneedbaar;-). Een opleiding is niet voldoende. Werkervaring, groepen gedraaid hebben etc…en daarmee eens kijken of je maatschappelijk geschikt bent. Dat ben je niet met een opleiding SPH. Daar komt (veel) meer bij kijken. Als jeugdzorg daar nu eens mee zou beginnen, goede mensen binnen halen, desnoods met MBO, maar wel weten waar ze over praten. Hoe kan een 21 jarige nou inschatten of een gezin geschikt is of niet, als ze net uit de puberteit is.

Euhm…ik werk al heel erg lang in de jeugdhulpverlening hoor, en meer slechte ervaring met BJZ dan goede…..zoals heel veel mensen.

San

• Somma

“Overigens vind ik liefde aandacht koppelen aan niveau zeer laag!”

Dat zijn jouw woorden hoor.

Verstandelijk beperkten hebben beperkingen op intellectueel en sociaal niveau.

Voor het sociaal nivieau de zelfredzaamheid is vaak beperkt.

Er zijn gradaties in beperkingen,licht, matig, ernstig en diep.

In hoeverre de beperkingen van invloed zijn bij “het opvoeden” van een kindje wordt allemaal meegewogen in de eindbeoordeling van een uithuisplaatsing.

• Somma

Er zijn mensen die 21 zijn en kinderen krijgen? Velen zijn niet in staat om een kind op te voeden. Wat vind je daarvan? Ken jij die beschadigde kinderen, die mishandeld worden,misbruikt worden,die besneden worden die bij ouders wonen die drinken, die niet voor zichzelf kunnen zorgen…ken jij die kinderen????? Waarvoor de hulp vaak te laat is..die ernstig beschadigd zijn als ze uit huis geplaatst moeten worden????? Die gevallen zijn er aan de lopende band.. waarom???

Desnoods MBO? Er is geen lagere opleiding dan MBO hoor!!!!!!!!!!!!!!

San, er zitten mensen met een HBO diploma op die plaatsen. Mensen met een diploma maatschappelijk werk en dienstverlening plus jaren ervaring.

Ervaring op verschillende takken, zoals reclassering, werken met verstandelijk beperkten… enz.

Zijn dan ook geen meiden van 21 maar echt iets ouder. Het is ook niet hun eerste job en worden niet zomaar aangenomen.Je moet echt wel iets in je mars hebben en bovendien opgewassen zijn tegen deze problematiek. Je weet echt niet wat er in omgaat en wat niet naar buitenkomt.

Ik vind dat je een hele beperkte kijk op het geheel hebt en hier een beeld neerzet die de jeugdzorg/kinderbescherming niet verdiend!!! Zoals zo vaak gebeurt

• Sandy

Jeugdzorg/ kinderbescherming zijn twee verschillende takken. Meiden van 21 stromen wel door na hun stage, en opleiding zegt niks over manier van werken. Ik heb altijd gezegd als de kids mij ->boekjestrut!!! gaan noemen, zoek ik een ander vak. Ik heb er voor gewerkt hoor….ik vertel het niet van een zijde, ik vertel van alle kanten uitgelicht. Er gaat veel mis bij jeugdzorg, en nogmaals, ik heb het gezien, nog niet zolang geleden….een juf op school maakte melding omdat ze een pupil van haar tegen kwam…zwanger. Gezien dit meisje een aantal jaren nogal eens slikte en snoof, een rede tot actie. Een meisje van 21 kwam even kijken, en moeder in kwestie zei geen verantwoording af te willen leggen aan iemand van haar eigen leeftijd.

De volgende dag kwam daar de raad, met politie. Ze moest per direct bij haar moeder weg, met baby naar de opvang. Baby is daar letterlijk doodziek geworden, het was daar vies, tussen de zwervers met hun eigen (verslavingsproblematiek. Drie weken later mocht ze naar huis, en kon het doen met een excuusbrief. Er waren wat dingen langs elkaar heen gegaan….

Als er een ervaren iemand was geweest, die zijn of haar eigen normen en waarden aan de kant kon leggen, was dit alles niet gebeurd. Later is dit meisje juist als erg goede moeder uit de bus gekomen. Gewoon een inschattingfout van jeugdzorg. En zo zijn er heel veel verhalen te benoemen. Allemaal dingen die niet nodig waren geweest, als er maar inhoudelijk geluisterd werd.

Overigens is bij dat verstandelijk gehandicapte stel helemaal banaal gehandeld. Even onderzoeken….en dan is je kindje weg. Fantastisch..het fatsoen waar jeugdzorg mee werkt:-(

San

• Somma

Ook bij jeugdzorg/kinderbescherming gaan er zaken mis.

Die komen dan ook naar buiten.

De goede dingen,die hoor je niet.

Ik vind nogmaals dat je een eenzijdige en beperkte kijk hebt…lees, een negatieve kijk!!!

Geeft niet dat mag.

Ik zie het groter geheel,zie wat ze wel voor goed werk doen. Hoe vaak er wel goed wordt samengewerkt wordt met politie en justitie en kinderen een betere toekomst krijgen, alleen dan niet meer wonend bij hun ouders.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik bewondering heb voor die mensen,die ondanks de negatieve kritieken altijd het belang van het kind voor ogen houden!!

Chapeau!!!

• Sandy

Zo heb ik honderden voorbeelden. Er gaat ook wel eens wat goed hoor…zondermeer.

Vraagje, werk jij toevallig voor jeugdzorg, of iemand die je dierbaar is?;-)

• serine

en wat leest mijn oog gisteren?…er zijn nog 2 potentiele vaders op gestaan die een vaderschaps test eisen…

waarom verbaasd mij dat nou niet ;)