kopen via internet

• nicole

Koop maar eens via ebay in Amerika stukken goedkoper, alleen uitkijken met de verzendkosten want die zijn zo verschillend in de States, laten ze de goedkoopste voor je nemen

• Beheerder

Meestal is het via Ebay en laten we het opsturen naar een vriend van ons. Die het op zijn beurt weer door stuurd naar ons toe.

Maar zo heb ik bv ook via amazone boeken besteld of koop ik kleding online.

Waarom we nooit invoerrechten betaald hebben? Dat weet ik niet mischien mazzel? Of omdat we het niet per UPS of Fedex laten versturen maar gewoon via de post.

Als je een product importeert uit Amerika, dan ben je wettelijk verplicht om de BTW (19%) en invoerrechten (de hoogte is afhankelijk van het productsoort) te betalen over de bestelde goederen. Als koper bent je hiervoor zelf verantwoordelijk.

Hoe moet je dat aangeven

Je hoeft deze niet zelf aan te geven. De vervoerders (in dit geval UPS of FEDEX) doen deze aangifte voor je.

De hoogte van de invoerrechten wordt bepaald aan de hand van de verzend-documenten. Hierop staat wat er in de verpakking zit en welke waarde de verpakking vertegenwoordigd. Aan de hand van deze gegevens kan de vervoerder de aangifte bij de douane doen.

De vervoerder komt bij je de goederen brengen op het door jou opgegeven adres. Mocht de douane je BTW en invoerrechten in rekening brengen, kan het zijn dat je die moet betalen aan de ‘bezorger’, maar ook komt het voor dat je achteraf een factuur ontvangt van de vervoerder.

De salestax (VAT) is de product belasting die iedere winkel berekent over een product. Het werkt een beetje hetzelfde als een product kopen bij de Macro. De prijzen worden vermeld zonder BTW (=VAT in Amerika) maar bij de kassa wordt deze er alsnog aan toegevoegd.

Vandaar dat deze kosten toegevoegd worden aan de koopprijs die vermeld staat.

Dus hou rekening ermee dat het dan wat duurder uit kan vallen.

Invoerrechten in Nederland

Voor alle duidelijkheid hieronder een lijstje met de invoerrechten van de meest gebruikte productgroepen die je moet betalen.

Boeken 0% Horloges 4,5% Kleding 12% Videocamera's 12,5%

Cd's/DVD's 3,5% iPod's 2% Laptops 0% Schoenen 17%

Digitale camera's 0% iPhone's 0% Mobiele telefoons 0% Auto's 10%

• viviane

hoi

Ik zal maar afwachten als mijn besteld pakje aankomt

Sommige beweren ik betaal geen kosten de andere wel enfin misschien neemt de douane lukraak een pakje en als het te hoog in waarde is betaal je

Zijn jullie al eens gaan kijken naar deze site fragrancenet.com en ik heb er nog eentje gevonden fragrancex.com

Doei

Viviane

• Beheerder

Viviane,

Ik denk dat ht van wat het kost afhangt. Want ik wed dat als ik bv een motorblok laat overkomen ik wel moet betalen maar als het om rubbers voor onze klassieker 's autoramen gaat weer niet.

• nicole

Hangt ook sterk af of het door de brievenbus kan of niet. zo ja dan is het helemaal geen enkel probleem