Vergoeding_voor_donor

• Nel

http://www.ad.nl/binnenland/2839007/Vergoeding_voor_donor.html Ben wel voor

• --->zoeff<---

Ik niet vind het niet fair namelijk

ik wil wle donor zijn maar mag het niet omdat ik kanker gehad heb

ik kom dus niet in aanmerking voor een vergoding als ik hem al zou willen

zoveelste ding waar ik door me gezondheid op gepakt word

• Nel

Zoeff sorry …

• Tries

Kan wel hoor Zoeff

Hier onder wat meer info,

Donor worden?

Wil je donor worden? Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Het is daarom belangrijk om erover na te denken en er over te praten met mensen uit je omgeving. Bijvoorbeeld met je ouders of je vrienden. Het geeft vaak een heel raar gevoel om over je eigen dood na te denken en te praten. Maar als je gaat nadenken of je donor wilt worden, moet dat toch. Want een donor moet eerst overlijden, voordat hij weefsels en/of organen kan geven (doneren).

Wie kan donor worden?

Iedereen kan donor worden: oude mensen, jonge mensen, gezonde mensen en ook zieke mensen. Pas als je overleden bent, bepaalt een dokter of je organen en/of weefsel geschikt zijn om te transplanteren. Dat hangt af van de plaats waar je overlijdt. Ook is het belangrijk waardoor en hoe je overleden bent. Zo kunnen bijvoorbeeld organen van iemand die een auto-ongeluk heeft gehad soms niet gebruikt worden omdat ze door het ongeluk kapot zijn. Verder zijn de longen van een roker onbruikbaar, want alleen gezonde longen zijn geschikt om te transplanteren. En als iemand overlijdt omdat het hart niet goed werkte, is het hart ook niet geschikt voor een ander persoon.

Weefsel en organen

Niet alles uit je lichaam is bruikbaar voor een transplantatie. De organen die gebruikt kunnen worden voor een transplantatie zijn:

je hart;

je longen;

je lever;

je nieren;

je alvleesklier;

je dunne darm.

De weefsels die gebruikt kunnen worden zijn:

je huid;

je hoornvliezen;

je botten;

je hartkleppen;

je bloedvaten.

Orgaandonatie

In Nederland wachten ongeveer 1.500 mensen op een nieuw orgaan en hebben 2.500.000 mensen aangegeven dat ze donor willen zijn. Toch gaan er honderden mensen per jaar dood omdat het orgaan waar ze op wachtten niet kwam. Dat klinkt misschien raar, maar niet iedereen die overlijdt kan zijn of haar organen doneren. Om dat te kunnen moet op je een speciale afdeling van het ziekenhuis overlijden (op een intensive care) en je organen moeten goed werken. Omdat niet iedereen op een intensive care overlijdt en omdat organen soms niet goed werken, zijn er per jaar maar een paar honderd donoren. Te weinig om iedereen te helpen.

Gr Tries

• Babette1975

Tries niet lullig bedoeld hoor maar er staat:

Donoren die bij leven een orgaan afstaan, krijgen mogelijk een onkostenvergoeding van de overheid.

Dus dat gaat voor veel mensen niet op ook niet voor zoeff.

• Babette1975

Ik ben tegen want dan doe je het alleen voor de vergoeding.

Lees mijn reactie bij geen donor geen organen.

Dit is in mijn ogen dezelfde discussie.

Gr Babette

• Douce

Daar heb ook ik mijn mening reeds gegeven.

Douce*D

• Beheerder

Ik hoef geen geld voor mijn donatie. Ik geef bloed en hoef daar geen geld voor te hebben. ik doe het voor mijn medemens. En mocht ik bij leven iets moeten afstaan bv een nier of huid dan is het wel in de eerste instantie voor mijn gezin/familie. Een niet sta ik niet af voor een wild vreemde hoe egoistisch het ook mag klinken omdt het risico's met zich mee brengt maar voor mijn gezin en familie wil ik die risico met liefde nemen.

• Tries

Helemaal gelijk mijn exsuus….

Gr Tries

• charlene

Ik vind dit persoonlijk voor iedereen de een wil wel en de ander niet.laat de mensen zelf de keuze maken donderen of niet.Mijn zusje heeft ook k gehad en kan nooit doneren.Heeft schijnbaar met je bloed te maken,Ik zit zelf ook nog in 2 strijd wel of niet ik vind het heel moeilijk.En als ik zou doneren wil ik er geen geld voor vond het belachelijk of met doneren alles te koop is.Nee je helpt er een medemens mee.Ik ga er nog eens goed over nadenken .Alleen van me ogen blijven ze zo wie zo af.