December=feestmaand, = ???????

• Sandy

Wat leuk dat je mijn schrijven zo bijhoudt:-)

tis ook ieder jaar weer kerst, en ieder jaar vier ik het niet, en ieder jaar verbaas ik mij erover hoe anders mensen het vieren……;-). en ieder jaar verbaas ik mij ook om het feit dan mensen zeggen dat het een “gezellig” samenzijn is. Elk feest moet gezellig zijn, of dat nu Sinterklaas, Suiker, of Kerst feest is…..en vrienden en familie…..die moeten altijd kunnen komen, aan kunnen schuiven, ook al heb je weinig….ik vind het zo jammer dat het met kesrt zo van belang is, en de rest van het jaar hechten mensen er minder waarde aan lijkt het.

Ik ben niet Christelijk opgevoed, sterker, mijn ouders hebben mij bewust niet laten dopen, (ondanks dat alle kindjes wel gedoopt werden in mijn familie tot RK) en kerst gekoppeld aan eindelijk wat vrije dagen (mijn moeder was bloemmiste, dus die was echt blij na die drukke dagen), en de geboorte van een goddelijk kind heeft mijn moeder altijd in de wind gegooid. Meiske, Gods kinderen zijn we allemaal, inclusief die van mij.

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat kerst vieren stom is, het heeft voor mij geen enkele waarde, de geboorte van Christus vieren. Daarom geef ik aan dat ik het lichtfeest vier. Ieder jaar opnieuw;-)

• Sandy

;-)Duidelijke taal Serine, en weet je wat……heel waar ook. Iig voor mij dan.

San

• Sandy

Dat neem ik meteen van je aan Zoef. :-)

San

• Moira

Ik vier geen kerst, sint en geen feesterijen met oud & nieuw. Ik breng de dagen gewoon door zoals ik anders ook zou doen. Ik ga vrijdag naar mijn ouders, maar niet omdat t sinterklaas is. Wél omdat ik ze wil zien. Ik heb de feestdagen niet nodig om de mensen om mij heen te laten zien dat zij mij dierbaar zijn, daarvoor heb ik al een heel jaar gehad ;) Ik stuur dus ook geen kerstkaarten of nieuwjaarswensen.

Ik ben ieder jaar blij als het weer januari is, op richting lente, dagen die langer worden !

Groet, Moira

• viviane

Hoi lieve mensen

Ik ben niet gelovig maar wel van tradities. De mensen zijn al meer indivudualistiser dan vroeger. Er was geen tv dus meer sociaal contact bij elkaar binnenlopen

meer cafes kinderen speelden veilig op straat enz.. Dus vind ik dat we alle redenen zouden kunnen gebruiken om dit sociaal contact te behouden

Kerstmis is er voor mij eentje van. Buurtfeesten meer contact met de buren

Ik hou van gezelligheid en feestjes en van contact me mensen

Het hoeven geen decadenten dure feestjes moeten zijn maar gezellig bij elkaar vind ik persoonlijk heel fijn

Doeiiii

Viviane

• Marjorie

Ik zou graag in winterslaap gaan van begin december tot half januari.

Vooral kerst en oud en nieuw zou ik graag overslaan. Ieder jaar opnieuw zie ik er tegenop. Dit jaar weiger ik ook om kaarten te versturen. Ik pas :)

Voor allen die ervan houden: een fijne maand gewenst.

• serine

daarom ga ik op vakantie ;)

slapen hou ik namelijk niet zo lang vol :D:D

• Marjorie

Helaas is vakantie geen optie, anders zou ik graag met je meegaan ;)

• Paul

het houd je in elk geval wel bezig, ook al vind je kerst maar niks ;-)

• Sandy

Inhoudelijk lezen Paul.