Over mijn pa gesproken, moet ik ineens aan denken. Mijn vader heeft zich heel vaak afgevraagd of hij wel een “ goede vader” is geweest voor ons. Mijn moeder deed echt alles aan verzorging etc. Mijn vader zat altijd in de kassen. s'ochtends vroeg, s'avonds 3x naar de veiling, zaterdagochtend naar de veiling, zondagavond ook. Wij zijn in totaal 1x op vakantie geweest, 1 week naar duitsland. Soms was er een slecht jaar, en kon ik geen Nike gympen krijgen. Ander jaar ging het weer goed, en lukte het wel.
Hij zat niet achter mijn reet aan qua school. Vroeg nooit naar mijn cijfers. Wel was hij supertrots dat ik toegelaten werd op het Grafisch lyceum, om reclametekenaar te worden!
Toen ik na mijn diploma voor een lullig loontje in de hulpverlening ging, heeft hem nooit kunnen schelen. Je moet doen wat je leuk vindt, is zijn motto.
Pa was eigenlijk een stille, wat betreft emoties.
en toen ik een jaar of 18 was, weet het nog zo goed (al weer 20 jaar gelee) stond mijn buurman, tevens zijn broer, bij ons in de paardewij, gewapend met een schop, te wachten bij een molshoop.
Ik liep er op af, en vroeg waar hij op stond te wachten? “ op die mol” (snapte ik ook wel) Dus ik vroeg “ en als ie boven komt, sla je zijn harses in?”
Dat was idd het plan.
“ waarom?” vroeg ik droog, mijn paarden zijn niet bang van een mol!
daar ging het hem niet om, nu zat mol nog hier, maar binnen 20 min. zou de mol in zijn tuin komen (200 meter verder). Dit leek mij nogal sterk.
Ik liet me vallen op mijn knieen, en schreeuwde in de molshoop tegen mol, dat hij beter benee kon blijven, ivm oom met slechte bedoelingen, en vroeg hem netjes om op ons grond te blijven met zijn gangenstelsel.
Mijn oom werd woedend! Ik zie hem nog spetteren en schreeuwen.
Mijn vader kwam op zijn boze broer af, en vroeg wat er aan de hand was. “ die dochter van jou is ziek in dr kop, hartstikke ziek” !
“ ow” zegt pa droog. “ vanwaar deze diagnose?” Zijn broer vertelde over het wegjagen van die rotmol.
Toen stond mijn pa daar, letterlijk met rode ogen. Zo trots als een pauw! Legde zijn hand op mijn schouder, en zei tegen zijn broer, “ ik twijfel zo vaak of ik wel een goede vader ben geweest, maar als ik zie hoe een goed mens mijn dochter is geworden, weet ik dat ik het belangrijkste deel goed heb gedaan, respect hebben voor alles wat leeft”
Daar hadden mijn pa en ik het mooiste vader-dochtermoment sinds jaren
terwijl zijn broer nog roder werd, en zei dat mijn pa “ ook ziek in zijn hoofd” was!