Je hebt de woorden uit mijn mond gehaald…
Tegenwoordig is er een vergoeding voor oppasoma's en opa's.
Veel opa's en oma's hebben hier geen weet van.
Wat ik in het voorjaar een keer hoorde, is dat oma (als dank voor al het oppassen) mee mocht naar een vakantiepark. Gezellig met de kinderen en kleinkinderen.
En wie kon er 's avonds oppassen, toen paps en mams uit eten gingen??? Juist >> oma
Ook zielig vind ik, dat opa en oma niet meer kunnen “verwennen” omdat ze deels opvoeder zijn geworden.
En dan heb ik het niet over een “uurtje” of een keertje voor nood.
ik heb het dan over een aantal vaste oppasdagen per week.
Ik zou het wel een goed idee vinden omdat niet elke vrouw en bevalling het zelfde zijn. Sommige vrouwen hebben soms een jaar de tijd nodig om te kunnen herstellen. En als je die mogelijk hebt, waarom dan niet?
Om misbruik te voorkomen vind ik wel, dat net als bij ouderschapsverlof, je nog minimaal twee jaar na dato nog in dienst moet blijven.
Doe je dat niet dat moet je de genoten “uitkering” terug betalen.
En hoezo oneerlijk tegenover mensen die geen kinderen willen of niet kunnen krijen? Het is een recht waar je gebruik van mag en kunt maken.
Er zijn altijd groepen mensen die van andere regelingen gebruik maken, terecht of onterecht. Wat dacht je van werknemers die zich regelmatig ziek melden omdat zij geen zin hebben om te werken of omdat er een boer dwars zit?
Is dat eerlijk tegenover hun collega's die als zij bijvoorbeeld grieperig zijn gewoon doorwerken?
Of voor die groep mensen dingen doen die schadelijk zijn voor de gezondheid en daardoor regelmatig naar de dokter gaan om geholpen te worden?
Is dat eerlijk tegenover de anderen die bijna nooit gebruik maken van de arts maar net zo goed evenveel premies moeten betalen?
Dan was het waarschijnlijk de keuze van je moeder.
Meestal wordt er vanuit gegaan dat “oma wel op zal passen”.
In veel gevallen word dat zomaar aangenomen.
Wanneer oma en opa het aanbieden omdat ze het zelf leuk vinden, dan vind ik het weer een ander verhaal. Dan is het een vrije keuze…. Maar opa en oma gebruiken omdat het goedkoper is, tsja, dat vind ik niet eerlijk.
Ondat alleenstaanden helemaal nergens rechten lijken te hebben of recht op te hebben. Zelfs met de zorgvtoeslag krijg je maar 1/3 van wat een echtpaar krijgt! En met werken betreft “hang” je altijd want collega's met kinderen krijgen op alle fronten voorrang, niet alleen met vakantie plannen maar met alles en zo is het gewoon! Je hebt al ouderschapsverlof, kinderverlof, zwangerschapsverlof, zorgverlof. En een alleenstaande dan? Mag die ook weleens wat, of mag die alleen maar invallen of overwerken als een ouder weer eens naar huis mag voor een ziek kind of een zieke partner?
Maar vast en zeker niet voor dag en nacht. Opa of oma zijn is heel erg leuk hoor, als je het kind aan het einde van de dag weer aan de ouders kan meegeven. Maar opa's en oma's die dag en nacht voor hun kleinkinderen zorgen, dat is denk ik heel zwaar. Sommigen moeten er misschien wel vijf of zes keer per nacht uit en dan ook nog naar hun werk ‘s morgens om vijf uur, maar daar wordt even niet aan gedacht door de gezelligheidsopa’s en oma's!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?