euthanasie

  • viviane

    hoi

    weken geleden in Belgi¨was er veel om te doen over de euthanasie van Hugo Claus

    zelfs kardinaal Danneels moest er zijn zegje over doen

    mocht het Pol of Kees zijn zouden ze in de media er geen heisa overgemaakt hebben

    In België zal naar aanleiding van Claus overlijden weer het thema euthanasie terug ter sprake worden gebracht

    hoe zit het bij jullie in Nederland over deze materie

    ik vind dat je zelf bepaald of ver je wil gaan wanneer je terminaal ziek ben of zwaar dement alle respect voor mensen die gelovig zijn en zeggen god heeft je leven gegeven

    het moet wel duidelijk op papier staan wanneer je nog helder bij geest bent natuurlijk

    dus beste prikkers ik gooi het in de groep wat is jullie meningen daaromtrent

    Viviane uit België

  • ellen s

    ik ben zo'n gelovige die zelf nooit voor euthanasie zou kiezen, maar ik vind wel dat iedereen daar zelf over moet kunnen beslissen!

    je kunt beter op humane wijze het leven verlaten en goed afscheid nemen dan stiekem met een touw het bos in sluipen!

  • Tries

    Tja dat vind ik nou ook waarom zouden mensen weken moeten lijden weten dat het eind snel zal zijn en dan er zelf niet voor mogen kiezen dat niet te willen voor je zelf maar ook voor je nabestanden

    Tries

  • serine

    een mens moet zelf het recht hebben om te beslissen…

    en als de wet iets anders zegt…doen ze het toch wel…

    en dan?? kan de wet ze toch niet meer straffen…

    onzin in mijn ogen om het te verbieden…is niks meer dan bemoeizucht…en regelzucht…

    men zal altijd zijn mede mens aan touwtjes willen laten lopen….en gelukkig…kunnen ze dit toch niet tegen houden…

    want als iemand niet meer wil, regelen ze het zelf wel…

    mijn zus heeft er ook een einde aan gemaakt…en volgens mij ben ik de enige in haar omgeving die dat begrijpt en respecteerd.

    (hoewel ik haar wel erg mis..)

  • alyka

    Ik ben voor euthenasie mijn oma had een euthenasie verklaring en die heeft haar heel veel lijden bespaart en daardoor is ze helder van geest en menswaardig gestorven hebben we allemaal nog afscheid kunnen nemen en zo ook zij van ons.

    Vijf jaar later wilde mijn opa dat ook graag werdt tegengewerkt aan alle kanten omdat mensen en met name artsen dat niet wilden en bang waren in een kwaaddaglicht te komen ik vind dat zo mens onterend.

    Die man heeft besloten met zijn medicatie te stoppen en toen zeiden ze hem dat als hij dat deed hij met drie hooguit 4 dagen zou overlijden al met al heeft die man van 1 april tot 25 april nog goed geleeft en stierf dus niet door het stoppen met medicatie zoals de arts hem voor gespiegeld had en heeft toen maar zelfmoord gepleeft.

    Ik vond het schofterig dat ze die man zo in die waan gelaten hebben en hem tot deze daad hebben doen laten komen had hem gewoon ook een menswaardig einde gegunt net als zijn vrouw toen der tijd maar nee artsen worden zo bang gemaakt dat ze daar niet meer aan mee durven werken.

    Ik zou als het mogelijk was wel een pil in huis willen hebben die ik als ik het niet meer zou zien zitten ivm een ziekte en slopende lijdensweg in zou kunnen nemen dat ik zelf die beslissing kan nemen en nu is het klaar en ik wil niet meer.

  • Carina

    Ellen, dat weet je pas als je leven een lijdensweg wordt…..dan zou je er wel voor willen kiezen misschien.

    Het wordt denk ik vaak gedaan, zoals Serine zegt, ook bij mijn eigen moeder.

    Sterkte ermee Serine en ik kan me indenken dat je respect hebt voor het besluit van je zus, jammer dat je hier waarschijnlijk alleen in staat.

  • Beheerder

    Bij een lijdensweg die je moet ondergaan vind ik dat het moet kunnen. Ook vind ik dat je een euthenasie verklaring moet hebben zodat je wens gerespecteerd wordt. Wij hebben het ook al aan elkaar verteld dat bij een lijdens weg of het leven als een kasplantje euthenasie moet worden toegepast.

    En dat bij volle verstand en volop gezondheid. Maar waar kan je nou zo'n verklaring tekenen?

  • Annelies

    Via de vereniging voor Euthanasie

    En nog gaat het niet altijd gebeuren

    Ligt ook waar je ligt

    In een ziekenhuis of verpleeghuis, of thuis

    Vaak met goede afspraken met de huisarts, wil het nog wel eens geschieden

    Ik zelf ben voor euthanasie

  • maia

    Je kunt zelf een verklaring opstellen.

    Euthanasieverklaring/wilsbeschikking daar zet je duidelijk in wat je wilt maar vooral wat je niet wilt.

  • Kaat

    Ik ben een voorstander van euthanasie, verschillende redenen.

    Ten eerste vind ik dat mensen die terminaal ziek zijn niet overbodig hoeven te lijden.

    Ten tweede is het met de wetenschap nu zover dat ze uit alle macht mensen in leven proberen te houden terwijl al duidelijk is dat ze een pijnlijke/nare dood krijgen.

    Laat mensen die terminaal patient zijn alsjeblieft zelf hun keuze maken en dan in mijn optiek op een waardige manier overlijden.