euthanasie

  • viviane

    hoi

    in België heb je een vereniging “Waardig sterven” noemt het en bestaat al ettelijke jaren. Doch er is altijd als een bekend iemand ervoor kiest een hele heisa o.a met Hugo Claus

    Nu wij hebben in België ziekenhuizen vrijzinnig zijn en dat zijn de ocmw ziekenhuizen en er zijn ziekenhuizen katholieke bij ons

    Bij de ocmw ziekenhuizen staan de dokters voor zulke patienten met deze wilsbeschikking meer open dan de katholieke ziekenhuizen waar de dokters meer een gewetensprobleem hebben hun werkgever hebben een andere vizie over deze materie en ja het is hun werkgever dus in deze ziekenhuizen staan deze patienten in de kou

    Ik dacht dat in Nederland de euthanasiewet verder stond (juridisch en wettelijk) dan in België maar volgens wat ik hier op het prikbord lees is dat blijkbaar hetzelfde als bij ons

    Groetjes en tot een ander onderwerp

    Vivivane

  • greet

    ik vind dat je zelf moet kunnen beslissen als lijden uitzichtloos is.

    hoeveel mensen liggen niet weken ,maanden te wachten op de dood met veel pijn.

    natuurlijk wil je nooit iemand kwijt maar soms is het een verlossing iemand zien lijden en wegkwijnen is vreselijk.

    een humane dood is dan zeker gewenst .

    groetjes greet

  • Moira

    Ik ben voor euthanasie. Het is mooi als iemand zelf de regie kan hebben over het laatste stukje van zijn / haar leven. In Nederland zijn daar allemaal wetten, regeltjes voor, die als zij goed doorlopen zijn en getoetst aan alle criteria geen problemen achteraf voor de hulpverlener geven. Echter, op het moment dat mensen daadwerkelijk in de terminale fase zitten, is euthanasie iets wat zij ws niet meer halen. Dan wordt eerder overgegaan op palliatieve sedatie, waarbij mensen in de laatste levensfase morfine toegediend krijgen en evt dormicum om niet meer te hoeven lijden.

    Groet, Moira

  • Annelies

    Precies zo ging het ook bij mijn schoonmoeder

    Konden wij vrede mee hebben

  • Sandy

    Iedereen moet doen wat die wil. Maar voor mij niet. Ik wil het leven helemaal, niets is voor niets, je krijgt niet meer dan je aankan, en ook dat stukje hoort bij het leven….

    Voor een ander prima, voor mij niet (is ook een stukje religie, maar absoluut GEEN christendom!!!!!!)

    San

  • Sandy

    Precies, ik wilde het bij mijn moeder graag. Gezien ze in een Katholiek ziekenhuis lag, in NoordBrabant, konden we het vergeten………………

  • Kaat

    Sterker nog, België loopt voor!

  • Kaat

    Hai Sandy, hier heb ik respect voor, iedereen moet doen wat hij /zij wil!

    En zo is het ook, de een kiest ervoor en de ander niet.

    Belangrijkste vind ik dat er een keuze is.

  • mas

    ik ben voor!

    mas