Betaald babyverlof

  • melissa

    Ik las een artikel in de krant dat artsen graag willen dat jonge moeders een jaar lang BETAALD verlof moeten krijgen. Het moet niet veel gekker worden. Stel nu dat je 3 of 4 kinderen wilt, dan kan je lekker 3-4 jaar vrij nemen en de werkgever betaald lekker door. Oneerlijk tegenover de mensen die geen kinderen kunnen krijgen of niet willen, vind ik!

  • melissa

    En dan na dat jaar roepen ik blijf toch maar lekker verder ook thuis bij mijn kind, want dat ga je dan krijgen. Wel gewoon een jaar lang salaris genoten. Een collega van mij besloot ook na haar zwangerschapsverlof niet meer terug te keren, maar ondertussen heeft ze wel gewoon een half jaar gewoon loon opgestreken. En wat nu als je een baan zoekt en zegt nog zwanger te willen worden? Geen haar op het hoofd van die werkgever die er nog aan denkt om je aan te nemen.

  • purk

    In Noorwegen hebben ze dit ook.

    Nu willen ze het terug draaien, omdat er heel veel tienermoeders zijn!

    Ook al hadden ze gen baan, ze krijgen 1 jaar een leuke uitkering! en dat is best welkom als je met je nieuwe vriendje wil samenwonen!

    Ik vind het onzin.

    Toen mijn zoon geboren was, moest ik wel werken, want ik was alleenstande moeder.

    Toen emma geboren was, ben ik bewust 3 jaar thuis geweest.

  • Babette1975

    Hoezo een collega van jou?

    Ik dacht dat jij toch een uitkering hebt? en last van straatvrees?

    Die heeft ook chello dus wat wil je nou hier?

    Een beetje aandacht of zo? hahahaha

  • Angelique

    Ik heb op een ander prikbord ook antwoord gegeven hierop.

    Ik kopiëer en plak het even, dat scheelt typwerk ;)

    Zie hieronder:

    Ik denk niet dat het zal werken in de praktijk.

    Ten eerste krijgen vrouwen meestal pas tegen hun 30e kinderen.

    Tegen die tijd zit je al jaren in het wereldje van werken/geld verdienen.

    Voor de meeste vrouwen is het moeilijk om dat zomaar op te geven.

    Die gaan ineens van 38 uur werken, naar “alleen moeder zijn”.

    Voor veel vrouwen wordt hun wereldje dan wel erg klein. Die zien hun werk ook als sociaal leven.

    Ten 2e is de kinderopvang goed voor elkaar in NL.

    Veel gezeur, want zomaar tevreden zijn met de zorg voor je kind, dat zijn de meesten ook niet. Strenge eisen van de ouders en strenge controles van de overheid, maken dat de meeste vrouwen het geen probleem vinden om hun kind daar onder te brengen.

    3.

    Werkgever betaald meestal een gedeelte van de opvang, zodat de kosten te overzien zijn.

    4.

    Flesvoeding is van goede kwaliteit en sluit steeds meer aan op de behoefte's van zuigelingen.

    5.

    De maatschappij zit nu heel anders in elkaar en sluit niet aan bij de ideeën van mevr. Smulders.

    Vaak krijg je als “jonge moeder” ook regelmatig vanuit je omgeving te horen “Ennnn, wanneer ga je weer aan het werk?”

    6.

    Ik denk (net als Serine) dat de sollicitatie's van jonge vrouwen een stuk moeilijker gaan verlopen. Denk dat de meeste bedrijven liever een man in dienst nemen of evt. oudere vrouwen. De laatste categorie is natuurlijk ook weer moeilijk, omdat die meestal deeltijd willen werken.

    Ik denk dat thuisblijven voor je kinderen een keuze moet zijn.

    Niet opgedrongen door de overheid.

    Wanneer je gaat werken en je brengt je kind weg met tranen in de ogen >> dat is niet goed voor een kind.

    Als je thuiszit en je bent doodongelukkig omdat die leefwijze niet bij je past, dan is dat minstens zo slecht voor een kind.

    Dan kunnen ze het wel op “borstvoeding” gooien, maar ik ken vrouwen die borstvoeding gaven ook toen ze alweer werkten. Ik ken ook thuisblijfmoeders bij wie het voeden gewoon niet lukte.

    Mijn eigen keuzes werken voor mij (ik ben 9 jaar thuisgebleven en heb sinds een jaar, sinds ze allemaal naar de basisschool gaan, een eigen bedrijfje aan huis). Wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen zo goed zou werken.

  • Moira

    Ach als deze maatregel meer geboortes oplevert zou t een optie zijn met de vergrijzing die steeds meer toeneemt. Ik zou ook op mijn ‘oude dag’ wel graag op mijn 65e met pensioen willen en ook nog een leuk inkomen hebben.

    Verder zal ik mijzelf hierom zeker niet voortplanten, dat ene jaartje weegt niet op tegen de komende 17 jaar ( en misschien meer omdat kinderen steeds langer thuis blijven wonen ) die je ook nog moet besteden aan je kind. Ik denk dat het bevallingsverlof al goed geregeld is hier in NL, ik meen 16 weken betaald thuis zitten. Wil je borstvoeding geven krijg je tijd om te kolven tijdens je werktijd.

    Ik kies bewust voor geen kinderen, levert mij niet een periode lang vrij op, maar ik heb ook geen zorgen om zieke kinderen die niet naar de opvang kunnen.

    Groet, Moira

  • Wilhelmina

    Melissa,

    Prettige feestdagen (er is een kindeke geboren; vrede op aarde):

    maak er wat gezelligs van!

    Groetjes, W.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Troll_%28internet%29

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Troll_%28internet%29

  • melissa

    Ooit heb ik gewerkt hoor!

  • melissa

    In de zin van het zorgen voor je kind, hechting ed kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar het moet niet op de kosten van de samenleving. Nu krijg ik natuurlijk weer reakties van ja en jij dan met je kosten van de samenleving?

    Een kind krijgen is een keuze. De bijstand ingaan niet!

  • melissa

    Hoeveel moeders geven tegenwoordig nog borstvoeding? En als ze het al geven is het vaak niet probleemloos en dan stappen ze voortijdig over op melk uit potjes en pakjes. Ik vind dat dus ook geen steekhoudend argument.