Hoe wijzig ik mijn achternaam en hoe zit het dan met je ID?

In oktober 2016 word ik 18 en dan wil ik om privé redenen mijn achternaam wijzigen. Hoe en waar doe je dat? In december 2016 verloopt tevens mijn ID-kaart. Moet ik dan eerst mijn achternaam wijzigen en dan pas de nieuwe kaart aanvragen of moet dit gelijktijdig gebeuren met de wijziging?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je vraagt eerst de wijziging aan (bij de burgerlijke stand kunnen ze je de juiste weg wijzen) en als de nieuwe achternaam in alle burgerlijke administraties een feit is, moet je alle papieren opnieuw op je nieuwe naam laten stellen. Dus nieuws paspoort, nieuw rijbewijs etc. Vaak gaat dit inderdaad in één beweging door.

Er zijn wel strenge voorwaarden waaraan je moet voldoen om je achternaam te mogen wijzigen. Der naamswijziging zelf kost rond de 850 euro, en die betaal je ook als je verzoek wordt afgewezen. De kosten voor nieuwe ID-bewijzen etc. komen daar nog bij op.

Toegevoegd na 58 seconden:
De 'juiste weg' staat al in mijn link zie ik ; een rechtstreeks verzoek indienen bij Justis in Den Haag.