Nederlandse journaliste in Turkije opgepakt

• Doortje Briedé

Journaliste Fréderike Geerdink vrij in Turkije

In Turkije is de Nederlandse journaliste Fréderike Geerdink weer op vrije voeten, zegt haar advocaat. Geerdink werd zaterdag opgepakt omdat ze in verboden gebied zou zijn geweest. Ze zat vast in Yüksekova in het uiterste zuidoosten van Turkije, waar veel Koerden wonen.

Volgens haar advocaat lijkt het er sterk op dat er geen rechtszaak tegen Geerdink komt. Wel dreigt ze het land te worden uitgezet. Ze moet zich melden bij de politie-afdeling voor buitenlanders. Haar advocaat noemt dat een slecht teken.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Journaliste Geerdink moet Turkije uit van gouverneur

De gouverneur van de provincie waar journaliste Fréderike Geerdink is opgepakt, heeft besloten dat de Nederlandse het land uit moet. De centrale overheid moet dat besluit nog bekrachtigen, maar doorgaans volgen zij het besluit van de gouverneur.

Geerdink is naar een centrum gestuurd voor buitenlanders die moeten worden uitgezet. Haar advocaat heeft tegen correspondent Lucas Waagmeester gezegd dat hij bezwaar zal maken tegen de beslissing. In de tussentijd mag Geerdink niet het land uitgezet worden.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Turkije laat journaliste Geerdink vrij'

De Nederlandse journaliste Frederike Geerdink, die afgelopen weekend in Turkije werd opgepakt, is weer op vrije voeten. Dat zegt haar advocaat, meldt de NOS. De advocaat stelt dat het er sterk op lijkt dat er geen rechtszaak tegen de Nederlandse komt. Geerdink werd gearresteerd omdat ze in verboden gebied zou zijn geweest.

Geerdink was afgelopen zondag op weg in het zuidoosten van Turkije met een groep van 32 activisten van de pro-Koerdische oppositiepartij HDP over wie zij een reportage aan het maken was, toen ze werd aangehouden door de Turkse politie. Ze zou volgens de Turkse autoriteiten met haar aanwezigheid in het gebied zichzelf en anderen in gevaar hebben gebracht.

De Nederlandse journaliste zat de afgelopen dagen in voorarrest. Ze werd volgens haar advocaat behandeld alsof ze onderdeel is van de eveneens gearresteerde groep Koerdische activisten. Volgens de advocaat onderzocht de Turkse politie of Geerdink kon worden aangeklaagd voor lidmaatschap van een terroristische organisatie.

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Journalist Geerdink wordt waarschijnlijk Turkije uitgezet'

De Nederlandse journaliste Fréderike Geerdink loopt grote kans Turkije uitgezet te worden. Volgens minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken wordt Geerdink ‘waarschijnlijk’ uitgezet. "Dat is een slechte zaak.'' Koenders kan nog niet zeggen waarom of wanneer ze Turkije moet verlaten. De minister had gisteren nog contact met Turkije over de situatie rond de journaliste.

Geerdink gaat bezwaar maken tegen de beslissing, aldus de advocaat, Ramazan Ay, tegen AFP. “We hebben geen enkele verduidelijking van de reden hiervoor gekregen.” Het is echter nog onduidelijk of dat bezwaar op tijd wordt ingediend.

Volgens minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken wordt Geerdink ‘waarschijnlijk’ uitgezet. "Dat is een slechte zaak.'' Koenders kan nog niet zeggen waarom of wanneer ze Turkije moet verlaten. De minister had gisteren nog contact met Turkije over de situatie rond de journaliste.

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Journalist Geerdink: ik wil zo snel mogelijk terug naar Turkije

“Ik voel me ontheemd. Ik wil graag daar zijn en niet hier.” Bijna tien jaar lang woonde en werkte ze in Turkije, de Nederlandse journaliste Fréderike Geerdink. Afgelopen weekend werd ze opgepakt, gisteravond zette de Turkse regering haar het land uit. Nu is ze weer in Nederland. 

Ze werd door de politie opgepakt, omdat ze in verboden gebied zou zijn geweest. “We kwamen met een groep van 32 mensen terug uit een vallei in het zuidoosten van het land. Daar voerde een groep Koerden actie tegen de gevechten tussen de PKK en het Turkse leger. Daar deed ik verslag van. Op de terugweg werden we klemgereden door soldaten en opgepakt.”

Alle 32 mensen werden opgepakt, onder wie zes vrouwen. Die zijn vrijgelaten; de mannen zitten nog vast. “Dat is juridisch al apart, want we werden allemaal van hetzelfde verdacht: het hinderen van een militaire operatie en steun aan een terroristische organisatie.”

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Het verhaal van Fréderike Geerdink: ‘Ik hoor de vrouwen naast me huilen’

Journalist Fréderike Geerdink, vorige week in Koerdistan gevangen genomen en Turkije uitgezet, vertelt haar verhaal. ‘De Koerden weten weer twee ogen minder op zich gericht.’

"Mijn ondervragers lachen me uit. ‘Je wist niet dat je in verboden gebied was? En dat moeten wij geloven?’ Hun lach is gemaakt, met hun armen over elkaar en achteroverleunend in hun stoelen. Ik voel me in een film, haal mijn schouders op. ‘Wij zijn gewoon bezorgd om jouw veiligheid, jouw leven,’ zegt de opperondervrager. Mijn beurt om te lachen, en de adrenaline in mijn lijf maakt me een tikje te bijdehand: ‘Oh, fijn. Doe even die sigaret uit dan.’ Hij doet het nog ook.

Maar wie was er nu de sterkste, de staat of ik? Het is één van de vragen die me bezighouden nu ik, zes dagen na die eerste ondervraging door de Turkse politie, tegen mijn wil in Nederland verblijf. Turkije heeft me precies waar ze me hebben willen: weg uit Koerdistan, niet langer in staat verslag van de allerlaatste ontwikkelingen in de Koerdische kwestie te doen. Tegelijkertijd schiet het land zichzelf in de voet. Een buitenlandse journalist die wordt uitgezet omdat haar werk de autoriteiten niet bevalt, trekt enorm de aandacht, óók naar de Koerdische kwestie.

Maar terwijl ik denk in termen van de staat versus Fréderike, zie ik ook telkens het gezicht voor me van Hevzat. Zij was een van de deelnemers van de ‘Levend Schildgroep’ waarmee ik op pad was toen die hele groep werd afgevoerd naar het politiebureau in Yüksekova, dicht bij de Iraanse grens."

Lees verder op parool.nl

Doortje Briedé-Bultman