Syrische vrouw: ‘Duits opvangkamp lijkt op IS-gevangenis’
Voor veel vrouwelijke migranten die naar Europa komen voor een veilig bestaan blijkt het leven in een asielzoekerscentrum met overwegend mannen niet zonder risico. Een Syrische vrouw vertelt over hoe haar verblijf in een Duits azc haar doet denken aan de manier waarop Islamitische Staat (IS) haar behandelde.
Salma (gefingeerde naam) werd in 2014 in Syrië gevangengenomen door IS. Door de terreurgroep werd de 28-jarige journalist uitgescholden, geslagen en gemarteld. Als ‘ongelovige’ zou ze de doodstraf krijgen, maar na vier maanden wist ze te ontsnappen uit haar cel.
Ze vluchtte naar Duitsland, waar ze in een asielzoekerscentrum in Berlijn terechtkwam. Salma zegt zich daar niet veilig te voelen. ‘Ik werd bijvoorbeeld vaak bedreigd door een Syrische medebewoner, omdat ik niet wilde vasten tijdens de Ramadan’, vertelt ze in een video tegen Die Welt. ‘Het voelde alsof ik weer gevangen was genomen door IS. Ik werd behandeld als een ongelovige.’
De trauma's opgelopen door haar gevangenschap neemt ze elke dag met haar mee. ‘Mijn kamer doet me denken aan mijn cel in de IS-gevangenis, zo klein is die. En als ik kinderen hoor schreeuwen, dan herinner ik me de martelingen weer.’
Lees verder op elsevier.nl
Doortje Briedé-Bultman