"Vrouwen misbruikt in azc Australië"

• Doortje Briedé

Opvangkamp voor asielzoekers op Nauru (archieffoto). Hier zouden de vrouwen zijn misbruikt © EPA

De Australische oppositiepartijen Labor en de Groenen eisen een onderzoek naar seksueel misbruik in een asielzoekerscentrum. Bewakers zouden vrouwelijke bootvluchtelingen hebben gedwongen zich uit te kleden in een detentiecentrum op het eiland Nauru.

Volgens een bootvluchtelinge sluiten bewakers geregeld het water af in de badkamers. Als de vrouwen langer dan twee minuten willen douchen, moeten ze zich voor de ogen van de bewakers uitkleden.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Vrouw niet veilig': Bende-oorlog en verkrachting in azc

In het grootste opvangcentrum voor vluchtelingen in Duitsland, de HEAE in Giessen waar momenteel 6000 mensen verblijven, heersen wantoestanden. Vrouwen en meisjes worden er door mede-asielzoekers verkracht. Ook is er sprake van dwangprostitutie. Vrouwelijke asielzoekers zouden 's nachts bang zijn om de toiletten te bezoeken uit angst te worden aangerand.

Bovendien is in het opvangcentrum sprake van ernstig geweld tussen Albanese bendes en groepen vluchtelingen uit Eritrea en Somalië. In een brandbrief aan politici kaarten vier welzijnsorganisaties de misstanden aan. Zij wijzen op ‘talrijke’ gevallen van verkrachting en aanranding. Volgens hen beschouwen mannen alleenreizende vrouwen als loslopend wild. 

Woensdag werd bekend dat ook Nederland een mega-opvangkamp krijgt voor vluchtelingen. In Heumensoord bij Nijmegen komt een tentenkamp voor 3000 asielzoekers Woordvoerders van de organisaties betreuren dat hun  brandbrief over de wantoestanden in het Duitse azc, is uitgelekt. De brief circuleert in neonazi-fora op internet, waar tegen asielzoekers wordt geageerd.

Lees verder op ad.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Syrische vrouw: ‘Duits opvangkamp lijkt op IS-gevangenis’

Voor veel vrouwelijke migranten die naar Europa komen voor een veilig bestaan blijkt het leven in een asielzoekerscentrum met overwegend mannen niet zonder risico. Een Syrische vrouw vertelt over hoe haar verblijf in een Duits azc haar doet denken aan de manier waarop Islamitische Staat (IS) haar behandelde.

Salma (gefingeerde naam) werd in 2014 in Syrië gevangengenomen door IS. Door de terreurgroep werd de 28-jarige journalist uitgescholden, geslagen en gemarteld. Als ‘ongelovige’ zou ze de doodstraf krijgen, maar na vier maanden wist ze te ontsnappen uit haar cel.

Ze vluchtte naar Duitsland, waar ze in een asielzoekerscentrum in Berlijn terechtkwam. Salma zegt zich daar niet veilig te voelen. ‘Ik werd bijvoorbeeld vaak bedreigd door een Syrische medebewoner, omdat ik niet wilde vasten tijdens de Ramadan’, vertelt ze in een video tegen Die Welt. ‘Het voelde alsof ik weer gevangen was genomen door IS. Ik werd behandeld als een ongelovige.’

De trauma's opgelopen door haar gevangenschap neemt ze elke dag met haar mee. ‘Mijn kamer doet me denken aan mijn cel in de IS-gevangenis, zo klein is die. En als ik kinderen hoor schreeuwen, dan herinner ik me de martelingen weer.’

Lees verder op elsevier.nl

Doortje Briedé-Bultman