Ze begon als ‘chef nee zeggen’ van Matthijs van Nieuwkerk. Inmiddels is Julia Wolff (46) agent van tv-makers als Jort Kelder en Sophie Hilbrand. ‘Ik ben gedecideerd als het moet.’

Toen Ruben Terlou voor het eerst op tv kwam met zijn veelgeprezen VPRO-serie Langs de Oevers van de Yangtze, wist hij niet wat hem overkwam. De aanvragen stroomden binnen: of hij zin had om op te komen draven voor lezingen, dagvoorzitterschappen en workshops. En ook: interviews, een tentoonstelling, een boek, een nieuwe serie en andere tv-aanbiedingen. Niet veel later werd Julia Wolff zijn agent.

Wolff, in haar kantoor aan de Keizersgracht: “Rick Nieman, voor wie ik ook werk, had de serie op tv gezien en zei dat het fantastisch was. Dus ik kijk de serie ­terug op mijn laptop, en tijdens het kijken plopt er onder in mijn scherm een mailtje op. Ruben Terlou: ‘Ik zoek een agent en misschien ben jij degene die ik zoek.’ Ja, dan maakt mijn hart wel een sprongetje.”

Het is niet zo vreemd dat Terlou bij Wolff uitkwam. Ze geniet een goede naam onder tv-persoonlijkheden. Een wand van haar kantoor hangt vol met krantenknipsels van Sophie Hilbrand, Hugo Borst, Loretta Schrijver en Matthijs van Nieuwkerk - heel veel Matthijs van Nieuwkerk.

Lees verder op parool.nl

Doortje Briedé-Bultman