Britt Thyssen is zelfstandig hr-expert in Oman, een buurland van Saoedi-Arabië. Als twintiger trok ze moederziel alleen naar het Midden-Oosten om er te werken, en ze heeft het zich nooit beklaagd: “Op het werk gaan de dingen hier veel trager vooruit, maar het respect onder collega's is groot.”

De drang om naar het Midden-Oosten te trekken, zat er bij Britt Thyssen al vroeg in. Na jobervaringen bij Electrabel en servicegroep Attentia (meestal op hr-afdelingen) werd haar verlangen concreter. “Een goede vriendin van bij Electrabel had via de overkoepelende groep GDF Suez een positie in Dubai verworven. Ik bezocht haar geregeld, zag dat zij het erg naar haar zin had en wist meteen: dat wil ik ook. Dus ging ik op zoek naar een job daar.”

Als alleenstaande vrouw richting Midden-Oosten trekken, wat dacht Britts entourage daarvan? “Mijn familie is nogal ondernemend: als je je verbetert, is het goed. Ze zagen het als een volgende stap in mijn loopbaan.” Voor Britt zelf was het wat dubbel. “Enerzijds voelde ik me nooit ongemakkelijk of onveilig. Omani weten dat westerse vrouwen werken en dat ze daarvoor soms naar het buitenland trekken. Heel wat Omani vrouwen zijn trouwens zelf aan de slag, ook in hogere functies. Anderzijds is het als alleenstaande vrouw erg moeilijk om een sociaal leven uit te bouwen. Je kunt niet uitgaan in een gemengd gezelschap, met mannen dus. Ik ben dus heel bewust op zoek moeten gaan naar een vriendengroep bestaande uit vrouwen, zodat ik toch af en toe iets leuks kon doen.”

Lees verder op hln.be

© Britt Thyssen

Doortje Briedé-Bultman