Jeanine Hennis-Plasschaert Invloedrijkste Vrouw van Nederland

  • Doortje Briedé

    Haar invloed reikt ver over de grenzen heen. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert is de overall-winnaar van de Opzij Top 100 Invloedrijkste Vrouwen 2015.

    Als eerste vrouwelijke minister van Defensie, wist ze de jarenlange bezuinigingen op een cruciaal moment een halt toe te roepen. In een tijdsgewricht waarin we ons dagelijks bewust zijn van hoe broos de vrede, vrijheid en veiligheid van Nederland en Europa zijn, geeft zij leiding aan een krijgsmacht die zich daar volledig voor inzet.

    Volgens het juryrapport is minister Hennis ‘uitstekend ingevoerd in de ingewikkelde dossiers en de internationale verhoudingen, waardoor ze binnen de gehele krijgsmacht - van hoog tot laag - gezag afdwingt.’ Ze kreeg veel over zich heen ‘maar hield voet bij stuk en wist meer transparantie te brengen in de tamelijk gesloten cultuur bij Defensie. Haar humor en toegankelijkheid zijn haar geheime wapens.’

    Toen ze in 2004 als nieuwkomer in het Europees Parlement kwam, openbaarde zich vrijwel onmiddellijk haar politieke talent. Onderwerpen als privacy, homorechten en asiel en migratie wist ze met veel overtuigingskracht en bevlogenheid op de agenda te krijgen. Niet voor niets werd ze in 2010 Europarlementariër van het jaar.

    Lees verder op opzij.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Maëlys Castella: “Winst behaal je samen”

    De beurskoers van AkzoNobel schoot even omhoog toen haar aantreden bekend werd. Maak kennis met een van de nieuwkomers op de Top 100-lijst, CFO Maëlys Castella.

    Bijna elke minuut van haar tijd is ingeroosterd. De Franse Maëlys Castella is chief financial officer (CFO) bij het internationale verf- en chemieconcern AkzoNobel. Sinds vorig jaar is ze ook lid van de raad van bestuur van de multinational. Voor haar werk heeft ze dagelijks meetings met teams binnen het bedrijf of is ze op zakenreis. ‘Ik hou van reizen. Een reis begint voor mij met het bijhouden van nieuws. We zijn actief in tachtig landen, dus een goed beeld krijgen van het financiële nieuws in de wereld is belangrijk.’

    Castella is ingenieur en startte haar carrière bij een grote oliemaatschappij. Daarna werkte ze ruim veertien jaar bij Air Liquide, een Franse producent van industriële gassen. Ze vervulde verschillende financiële en marketingfuncties, om er uiteindelijk plaatsvervangend CFO te worden. ‘Toewijding voor je bedrijf is het belangrijkste, daarmee inspireer je. CFO’s hebben niet alleen maar gevoel voor cijfers, ik probeer echt betrokken te zijn bij mensen die ik ontmoet.’

    Lees verder op opzij.nl

    Doortje Briedé-Bultman