In de documentaire “Het Nadeel Van De Twijfel” werpt Panorama een blik op de juridische implicaties van een verkrachting. Het probleem staat ook internationaal op de agenda. De Ierse schrijfster Louise O'Neill bracht in september Asking For It uit. “Ik wil met mijn boek een conversatie starten over verkrachtingscultuur.”

Een ding is duidelijk: we moeten dringend op een andere manier praten over seksueel geweld. Misdaden tegenover vrouwen zijn nog steeds niet altijd prioritair. Iedereen - mannen en vrouwen - verdient het nochtans om te leven in een wereld waarin een nultolerantie heerst tegenover grensoverschrijdend gedrag of misbruik, een wereld zonder blurred lines en gevaarlijke dubbele standaarden.

Slutshaming: het schandpaalnagelen van vrouwen die open zijn over hun seksualiteit. En victimblaming: de schuld voor seksueel geweld in de schoenen van het slachtoffer schuiven. Dat zijn de twee zware onderwerpen die de Ierse Young Adult-auteur Louise O'Neill op de korrel neemt in haar beklijvende roman Asking For It. “Verkrachting is altijd de schuld van de verkrachter.”

Die boodschap brengt Louise O'Neill in Asking For It: “Ik wist dat veel mensen een ervaring hebben met wat ik ‘vage instemming’ noem: je komt in een seksuele situatie terecht komt waarmee je op dat moment eigenlijk niet op de correcte manier kan omgaan. Omdat je te jong bent bijvoorbeeld, of omdat je gedronken hebt. Ik wil met mijn boek een conversatie starten over verkrachtingscultuur en die moeilijke kwestie van instemming. En bovenal wil ik jonge mensen op een meer bedachtzame manier aan het denken zetten over het onderwerp.”

Lees verder op knack.be

Louise O'Neill © Anna Groniecka

Doortje Briedé-Bultman