Hoe iemand haar feminisme invult, moet niet afdoen aan de boodschap van gelijkheid die ze wil verspreiden.

Veerle Weustink: "Een paar weken geleden was in de Volkskrant van 31 augustus een interview te lezen van Sophie Hilbrand met Halina Reijn. Aan het eind van het interview vroeg Sophie Hilbrand het volgende aan Halina Reijn: 'Vind jij iemand als Beyoncé dan bijvoorbeeld ook een feminist? (…) als ik al die clips zie (…) denk ik: dit is een soort ass competition. Als jij jezelf feminist noemt, terwijl je alleen maar probeert het lekkerste wijf te zijn, heb je toch ergens de plank misgeslagen, vind ik.'

Hoewel Sophie hier een punt aankaart dat veel terugkomt in de hedendaagse debatten over feminisme, slaat zij hier de plank volledig mis. Beyoncé is een feminist. Waarom? Simpel: omdat ze er een zegt te zijn en iedere persoon serieus genomen zou moeten worden als hij of zij aangeeft een feminist te zijn.

Beyoncé is een volwassen vrouw en ervaart in haar dagelijks leven hoe het is om een vrouw te zijn en als een vrouw beschouwd te worden. Als zij zegt een feminist te zijn en dit ook expliciet uitdraagt, wie zijn wij dan om dat in twijfel te trekken?"

Lees verder op volkskrant.nl

Veerle Weustink is studente politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Doortje Briedé-Bultman