Máxima bezoekt gedupeerden kraanongeluk Alphen

• Doortje Briedé

Koningin Máxima heeft een bezoek gebracht aan de rampplek bij de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn. Daar vielen vorige maand twee bouwkranen en een brugdeel om. 

Máxima sprak met een getroffen bewoner en twee gedupeerde ondernemers. Ook sprak ze met betrokkenen over de voortgang van de bergingswerkzaamheden.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Máxima geeft het toe: ik ben een datafreak

Koningin Máxima werd in 2009 gevraagd door VN-baas Ban Ki Moon om zich in te zetten voor het probleem dat niet iedereen in de wereld gebruik kan maken van een bank. Sindsdien is zij zo bij het onderwerp betrokken geraakt dat het bijna een full-timebaan is. Ze laat niet meer los voordat op dit punt grote resultaten zijn geboekt.

Een paar dagen voordat zij vertrekt naar New York om bij de VN verslag te doen van haar werkzaamheden, legde zij op het ministerie van buitenlandse zaken aan Nederlandse pers nog eens uit wat ze doet. Dat is even wennen, een koningin die over zo'n zakelijk onderwerp tekst en uitleg geeft. Zonder de aanwezigheid van tv-camera's en fotografen ontstond er bijna een serene sfeer.

Haar centrale punt is dat op dit moment 2,5 miljard mensen geen toegang tot een bank hebben en dat in ontwikkelingslanden 200 miljoen kleine en middelgrote bedrijven geen leningen kunnen afsluiten. Máxima legt met een rits van cijfers uit hoe het niet hebben van een simpele spaarrekening voor veel mensen betekent dat zij niet aan armoede kunnen ontworstelen. Wat zij persoonlijk heel erg vindt is dat dit fenomeen de kloof tussen man en vrouw in stand houdt. Vrouwen moeten nu het geld dat zij overhouden ergens in een matras verstoppen en lopen het risico dat dit wordt gestolen. 

Zij reist al enige jaren de wereld af om regeringsleiders en belangrijke zakenmannen te overtuigen van deze tekortkoming in de private sector. Ze bestookt hen met wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat het geven van rekeningen aan armen de economische groei bevordert en de sociaal-economische ongelijkheid tempert.

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Datafreak' Máxima: ik probeer iets achter te laten

Trots steekt de koningin een gidsje de lucht in. ‘The little Data Book on Financial Inclusion’ staat op de kaft. “Toen ik met dit werk begon, had niemand gegevens over hoeveel mensen wereldwijd een bankrekening hebben. Als goed econoom ben ik een datafreak. En nu is deze gids er.”

Het is een van de successen die koningin Máxima op haar conto kan schrijven als speciaal gezant van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. En de gids doet zijn werk, heeft ze al gemerkt.

“Als ik de president van Malawi bij de begroeting een exemplaar geef, bladert hij meteen door naar zijn land. Dan ziet hij: 18 procent van de volwassenen heeft toegang tot het bancaire systeem. En hij vergelijkt dat meteen met omliggende landen. Dan hoef ik niets meer te zeggen.”

Koningin Máxima vertelt tijdens een persbijeenkomst op het ministerie van Buitenlandse Zaken over haar werk voor de VN. Zeventien journalisten zitten rond een ovale tafel. De koningin vertelt ruim een half uur, daarna is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman