Meer dan tien jaar na de première van Garden State wordt Natalie Portman geconfronteerd met haar personage Sam. ‘Het is goed dat er vrouwelijke personages worden gecreëerd die interessant en apart zijn, maar als ze enkel in het script staan om de spanningsboog van de mannelijke protagonist vooruit te helpen, is dat een problematisch archetype.’

Tijdens het Toronto International Film Festival sprak Natalie Portman over een van haar favoriete series du moment, ‘Broad City’. ‘Beste televisieshow ooit, als je er nog niet naar gekeken hebt, onmiddellijk doen,’ klinkt het enthousiast.

De televisieserie is zo geniaal volgens de actrice, dat ze door bepaalde scènes begint te twijfelen aan haar eigen rollen. ‘In de serie is er een vreselijk personage; een sportleraar en hij is echt verschrikkelijk. Hij zegt ’Oh my God, ik hou van Garden State! Ik heb al mijn geld gegeven aan de Kickstarter van Zach Braff (regisseur en schrijver van de film, nvdr).'' Portman begraaft haar gezicht in haar handen na deze bekentenis en vervolgt: ‘Dus de mensen waar ik van denk dat ze de allercoolsten zijn, vinden onze film super stom en daar voel ik me uiteraard onzeker over.’

Lees verder op knack.be

Natalie Portman als Sam in Garden State © -

Doortje Briedé-Bultman