Was het er maar eerder geweest. Anja kan het zo vaak verzuchten. Pas toen vorig jaar een Haagse stichting de proef ‘Blijf van mijn Dier’ begon en er onderdak was voor haar hond Maya, vluchtte ze met dochter Summer weg voor haar extreem jaloerse ex.

Al tijdens het huwelijk van Anja dreigde haar partner ‘als je nu niet naar huis komt, dan pak ik de hond’. Na de scheiding werd het voor de stoere moeder, toen woonachtig in het zuiden van het land, niet veel beter. Haar ex bleef haar achtervolgen. ,,Je raakt aan de situatie gewend. Dat gaat zo geleidelijk dat je niet doorhebt dat je eigenlijk jarenlang gevangen zit. Tot je denkt: ‘hallo, dit is niet normaal. Ik wil zelf een leven’.''

Maar weggaan naar een blijf-van-mijn-lijfhuis, dat ging zomaar niet. Dan moest ze haar 9 jaar oude beagle Maya achterlaten. En de hond betekende alles voor haar en haar dochter. De vlucht werd uitgesteld. Tot het écht niet meer kon. ,,Het escaleerde. Er was een poging tot ontvoering gedaan. Wij moesten weg.''

Lees verder op ad.nl

Moeder Anja, dochter Summer en beagle Maya zijn bij elkaar dankzij Blijf van mijn Dier © AD/Daniella van Bergen

Doortje Briedé-Bultman