Fantastic Four-actrice Kate Mara ziet weinig goede rollen voor vrouwen

  • Doortje Briedé

    Kate Mara vindt dat er in Hollywood te weinig goede rollen zijn voor actrices. “Het is een probleem dat het aanbod van vrouwelijke personages klein is”, zegt ze in gesprek met NU.nl.

    De actrice ziet het probleem in alle lagen van de Amerikaanse filmindustrie. “Als actrice ben je normaal gesproken omringd door mannen. Het maakt niet uit in welke film je zit, dat is de norm.”

    De 32-jarige Mara is vanaf donderdag te zien als Invisible Woman in de superheldenfilm Fantastic Four. Ze is een van de weinige vrouwen in de actiefilm. Ze vond het dan ook niet raar om de hele dag omringd te zijn door mannen. 

    “Het is wat ik gewend ben. En dat is eigenlijk een probleem. Maar ik hou van deze mannen. Ik heb altijd met ze samen willen werken als acteurs en nu houd ik van ze als mensen”, zegt de brunette met een brede glimlach.

    Lees verder op nu.nl

    Foto: AFP

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Vrouwen krijgen minder dan een derde sprekende rollen in Hollywoodfilms

    Een nieuwe studie bewijst opnieuw dat om populair te zijn in Hollywood je best een blanke heteroseksuele man bent. Zowel voor als achter de camera krijgen zij nog steeds de meeste kansen.

    Aan de Universiteit USC Annenberg bestudeerde een team communicatiewetenschappers 700 Hollywoodfilms die van 2007 tot 2014 in de zalen vertoond werden. Hun besluit klonk als volgt: ‘Dit rapport onthult het gebrek aan diversiteit in Hollywood. Niet alleen vrouwen, maar ook de LGBT-gemeenschap en mensen van andere origine lijden onder deze discriminatie.’

    Ook bemerkten de wetenschappers weinig verbetering. In 2014 waren de protagonisten in de 100 meest populaire films van dat jaar bijna allemaal mannelijk. Er werden 21 vrouwelijke hoofdrollen geteld, wat vrijwel hetzelfde aantal is als de 20 vrouwelijke protagonisten die in de top 100 van 2007 prijkten.

    Lees verder op knack.be

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Hoe Cate Blanchett en Julianne Moore seksisme aanvechten in Hollywood

    Twee films waarin telkens twee topvrouwen de hoofdrollen vertolken als liefdeskoppel, dat krijgen we dit najaar voorgeschoteld in de bioscoop. Maar is Hollywood wel een vrouwvriendelijke plek? The New York Times schotelde enkele vragen voor aan de actrices.

    In de prent ‘Freeheld’ wordt het (waargebeurde) verhaal verteld van de terminale rechercheur Laurel Hest (een rol voor Julianne Moore) die moet vechten om haar uitkeringen te laten toewijzen aan haar partner, gespeeld door Ellen Page. ‘Carol’ gaat dan weer over twee vrouwen, vertolkt door Cate Blanchett en Rooney Mara, die in je jaren vijftig verliefd worden.

    Dit was voor The New York Times een goede reden vragen rond gender in Hollywood af te vuren op de dames. We lijsten hier enkele van de meest opvallende quotes op over seksisme in Tinseltown.

    'Als een regisseur me zegt dat ik echt topless moet zijn voor een bepaalde scène, vraag ik, moet dat echt?', vertelt Blanchett. ‘Je moet echt terugvechten om niet de typische clichématige rol te spelen. Je moet de kans benutten om je personage te ontwikkelen.’ Volgens de actrice is het dus van essentieel belang dat haar collega's het heft in eigen handen nemen en terugvechten tegen het objectiveren.

    Lees verder en bekijk video op knack.be

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Emma Watson: ‘cijfers liegen niet, seksisme tiert welig in Hollywood’

    Actrice en VN-ambassadrice Emma Watson is een van de negen vrouwen die in The Guardian hun relaas doen over seksisme in de filmindustrie. ‘De meeste problemen ondervind ik in de media.’

    Emma Watson legt uit dat het aantal mannen dat de plak zwaait in Hollywood nog steeds aanzienlijk groter is dan het aantal vrouwen. ‘Ik ervaar seksisme in het feit dat ik 17 keer geregisseerd werd door mannen en 2 keer door vrouwen. Van de producers waar ik mee samenwerkte waren er 13 mannelijk en slechts een vrouwelijk.’ Zelfs mensen met een basisbegrip van wiskunde kunnen snappen dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in Hollywood.

    'Maar ik heb geluk,' gaat Watson verder. ‘Ik heb gelijkheid geëist en vaak ook gekregen. In de media word ik wel nog heel vaak anders behandeld dan mannen.’ Ook bij de VN is het niet allemaal rozengeur en maneschijn voor vrouwen. ‘Ik had recent een werkdiner. Het gezelschap bestond uit 7 mannen en mezelf.’

    Lees verder op knack.be

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Officieel onderzoek naar genderdiscriminatie in Hollywood gestart

    Er is al heel wat inkt over gevloeid, want genderdiscriminatie is een reëel probleem in Tinseltown. Volgens de Los Angeles Times heeft de Equal Employment Opportunity Commission een officieel onderzoek ingesteld om na te gaan waarom er zo weinig vrouwelijke regisseurs aan het werk zijn.

    De LA Times schrijft dat verschillende vrouwelijke regisseurs gecontacteerd werden door EEOC om op gesprek te komen en hun negatieve ervaringen met hen te delen. Het is opvallend dat deze organisatie beslist om nu officiële stappen te ondernemen, aangezien twee jaar geleden nog weigerachtig werd gereageerd. ‘Een vrouwelijke regisseur moet eerst een klacht indienen voor wij iets ondernemen’, klonk het toen. Natuurlijk deed niemand dit, aangezien je met een rechtszaak meteen een streep kon trekken onder je carrière als regisseur.

    Lees verder op knack.be

    Cate Blanchett trok onlangs van leer tegen de discriminatie van vrouwen in Hollywood. © Reuters

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Jennifer Lawrence klaagt loonkloof tussen mannen en vrouwen in Hollywood aan

    De Amerikaanse actrice Jennifer Lawrence heeft in een opiniestuk kritiek geleverd op de discriminatie van vrouwen in de filmwereld. Lawrence is zelf de best betaalde actrice in Hollywood, maar ze klaagt aan dat de mannelijke sterren nog altijd een pak meer kunnen opstrijken.

    “Ik heb het gehad met pogingen om op een ‘lieve’ manier te zeggen wat ik denk”, zo schrijft ze op Lenny, het onlinemagazine van de actrice Lena Dunham (“Girls”). 

    De loonkloof tussen mannen en vrouwen kwam eind vorig jaar aan het licht nadat het computernetwerk van Sony Pictures gehackt werd. Uit de e-mails die daardoor openbaar werden, bleek onder meer dat de actrices Jennifer Lawrence en Amy Adams voor hun rol in de film ‘American Hustle’ heel wat minder goed betaald werden dan hun mannelijke tegenspelers, zoals Christian Bale en Bradley Cooper.

    Lees verder op demorgen.be

    Jennifer Lawrence © PHOTO NEWS

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Michael Moore: ‘Alles gaat beter wanneer er vrouwen mee aan tafel zitten’

    De politiek en maatschappelijk geëngageerde filmmaker Michael Moore sprak zich tijdens een Q&A uit over de noodzaak om meer vrouwelijke stemmen aan het woord te laten in de filmindustrie.

    Acht van de elf producers van ‘Where to Invade Next’ van Michael Moore zijn vrouwen. Een uitzondering in de industrie, die nog steeds voornamelijk mannen aan het roer heeft staan. Moore verwijst naar de schamele twee procent vrouwelijke regisseurs die deel uitmaken van de top honderd box office films van de voorbije jaren. Een schande vindt de documentairemaker.

    In een interview met filmprofessor Annette Insdorf ging hij verder in op dit probleem. ‘Dingen gaan eigenlijk beter wanneer er vrouwen mee aan tafel zitten. Het is altijd een goed idee om diversiteit te handhaven. Het is aangenaam om mensen in de ruimte te hebben die een volumeknop hebben op hun stem. Het gebrek aan vrouwelijke regisseurs en producers met invloed betekent een enorm gemis aan verhalen die de moeite waard zijn, maar niet gemaakt worden.’

    Lees verder op knack.be

    Doortje Briedé-Bultman