Meer vrouwen in talkshows, zo doe je dat
Aafke Romeijn: "Ieder jaar klinkt er voorzichtig verontwaardigd gemorrel, en wordt er een plichtmatig rondje gemaakt langs de redacties van Pauw, Jinek en - natuurlijk - good ol' DWDD, en ieder jaar krijgen we dezelfde antwoorden te horen. DWDD-eindbaas Dieuwke Wynia laat dit jaar zelfs nogal onomfloerst aan het NRC weten dat ze een beetje klaar is met het gezeur over wijven op tv: “Elk jaar komen dezelfde vragen, en elk jaar geven we dezelfde antwoorden.” Lees mijn mail van vorig jaar maar terug, mailt ze. Je voelt de geïrriteerde zuchten door de letters heen.
Toch is het een interessante vraag - waarom er niet meer vrouwen in talkshows zitten -, en het kan geen kwaad eens goed te luisteren naar wat de heren en dames eindredacteuren over deze kwestie te melden hebben. Laten we alle aangedragen verklaringen (smoezen wil ik het niet noemen - ik zou nog voor feminist uitgemaakt kunnen worden) eens langslopen.
Vorig jaar rond deze tijd was Jeroen Pauw er heel duidelijk over: als vrouwen bij hem aan tafel wilden aanschuiven, dan moesten ze maar eens iets gaan betekenen in de samenleving. Zei hij op Twitter. De hashtag #ophef deed boem, en Pauw besloot zichzelf in iets meer dan 140 tekens te nuanceren. “Ho ho”, zei hij, “er zijn nou eenmaal weinig vrouwen in topfuncties. Dus kom ik automatisch bij mannen uit als ik deskundigen zoek voor mijn programma.”
Sommigen gingen zover Pauws uitspraken feministisch te noemen (waaronder Margriet van der Linden, om maar iemand te noemen). Hun boodschap: niet janken, dames: als je het kut vindt dat je niet op tv mag, dan moet je er zelf maar iets aan doen. Jeroen Pauw is just stating the obvious."
Lees verder op joop.nl
Doortje Briedé-Bultman