Seksisme aan de universiteit: ‘'Ben je een slet?’ vroeg de directeur'

Een professor die zijn hand ongevraagd op de knie van een studente legt? Een onderzoekster die geen promotie krijgt omdat de decaan ervan uitgaat dat ze voor een gezin zal kiezen? Seksisme op de werkvloer, het komt nog altijd váák voor, ook aan universiteiten. Het boek #Seksisme - Nee, wij overdrijven niet! legt de vinger op de wonde. ‘'Ben je een slet?’ vroeg de directeur.'

'Toen mijn proefschrift klaar was, en ik op mijn 28e aarzelde of ik door zou gaan met een academische loopbaan, legde ik de vraag voor aan mijn promotor. Hij merkte duidelijk mijn onzekerheid. Hij voedde ze, en zei dat het inderdaad een grote beslissing was en dat ik die niet lichtzinnig mocht nemen, dat ik ook dringend eens moest nadenken over welk leven ik wilde, en het feit of ik kinderen wou. (…) Aan geen mannelijke collega van mij zou hij dat ooit zo voorgesteld hebben.'

Het getuigenis is een van de meldingen van seksisme in de academische wereld op het daarvoor opgerichte meldpunt Sassy (Sharing Academic Sexism Stories with You). In anderhalf jaar tijd liepen er liefst 81 klachten binnen.

Zulke en andere voorbeelden van alledaags seksisme zijn te vinden in het boek #Seksisme - Nee wij overdrijven niet!, samengesteld door Knack-medewerkster Cathérine Ongenae. Het boek is deels een reactie op De Morgen-columnist Marc Didden, die in een blog had geschreven dat vrouwen die op straat seksueel worden geïntimideerd overdrijven en dat ze de reacties in veel gevallen zelf uitlokken.

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman