Dalai Lama: laat mijn opvolger maar een vrouw zijn

  • Doortje Briedé

    De volgende leider van het Tibetaanse boeddhisme zou zo maar een vrouw kunnen zijn. De dalai lama heeft maar eigen zeggen geen enkel probleem met feminiene opvolging. Hij ziet zelfs grote voordelen.

    'Vrouwen hebben biologisch gezien meer potentie om affectie of liefde te ontwikkelen', vertelt hij in een interview met de Britse zender Channel 4. Wetenschappers, zo weet hij, hebben eens getest hoe mannen en vrouwen reageren op bepaalde films. Vrouwen bleken ‘veel gevoeliger’. ‘Inmiddels leven we in de 21e eeuw; vrouwen zouden een veel actievere rol moeten spelen in het verspreiden van menselijke compassie.’

    Het bericht komt niet helemaal als een verrassing. Vijf jaar geleden liet hij al eens doorschemeren dat vrouwelijke opvolging ‘een mogelijkheid’ was. Hij toonde zich echter nooit een uitgesproken voorstander. Wel gaf hij aan dat hij er geen bezwaar tegen had om ‘feminist’ genoemd te worden: ‘zo noem je toch iemand die strijdt voor vrouwenrechten?’.

    Het Tibetaanse boeddhisme beleeft momenteel een bescheiden feministische golf. Vrouwen zouden steeds vaker monnik worden en meer dan voorheen streven naar belangrijke geestelijke posities.

    Lees verder

  • Doortje Briedé

    Vrouwen het geweten van het Thais boeddhisme

    In Thailand worden boeddhistische nonnen, als ze er al zijn, door veel monniken en hoofden van kloosters beschouwd als minderwaardige wezens, die veel goede daden moeten verrichten om In een toekomstig leven herboren te zullen worden als mannen en daardoor beter kunnen presteren. In het wit geklede ‘nonnen’ worden beschouwd als huishoudelijk personeel. De top van de boeddhistische structuur in Thailand doet er alles aan om te voorkomen dat vrouwen als volwaardige nonnen het boeddhisme kunnen praktiseren.

    Terwijl de boeddhistische mannenwereld kampt met vele schandalen, corruptie en zakkenvullerij, zijn vrouwelijke kloosterlingen- of bhikkhunis in opkomst als een kracht achter hervormingen binnen het boeddhisme in Thailand. Het aantal nonnen groeit en lijkt vooruitgang te boeken. Thailand heeft zo’n honderd bhikkhunis die gewijd zijn in Sri Lanka, waar het vrouwen wel is toegestaan tot monnik te worden gewijd.

    Zij en hun kloosters zijn niet wettelijk erkend in Thailand en genieten geen overheidsfinanciering en andere steun, zoals de tweehonderdduizend monniken in het land. De vrouwen leven spartaans en moeten voldoen aan 311 voorschriften van onder meer celibaat en armoede.

    Lees verder op boeddhistischdagblad.nl

    In het wit geklede ‘nonnen’ worden beschouwd als huishoudelijk personeel. Bron BNN

    Doortje Briedé-Bultman