Kwart jonge vrouwen slachtoffer seksueel geweld

• Patricia

Zie hier het nieuws bericht

Dat mensen niet van andere hun spullen kunnen blijven wisten we wel, maar dat het nu schijnbaar heel normaal wordt dat men niet ongewilt van een ander kan afblijven vind ik wel heel zorgelijk worden, dan kan je kinderen/jong volwassende nog zo weerbaar maken, de vraag is helpt dat?

gr Tries

• Beate

Tries Schreef:

——————————————————-

> dan kan je kinderen/jong volwassende nog

> zo weerbaar maken, de vraag is helpt dat?

>

> gr Tries

Het helpt zeker. Kinderen die assertief en weerbaar zijn, zullen niet zo snel dingen laten gebeuren waar ze niet van gediend zijn en mocht er toch onverwacht iets gebeuren, zullen zij zich sneller tot een vertrouwenspersoon wenden.

In Duitsland lopen projecten op school die tot doel hebben kinderen en tieners weerbaar te maken, zich luid en duidelijk te laten horen en zich vooral niet te laten intimideren.

Wat niet goed in de hand te houden is, is wat er in de beslotenheid van het gezin/de familie gebeurt. Helaas worden nog steeds veel kinderen slachtoffer van vaders, ooms en buren (af en toe ook moeders, tantes enz.). Door schaamte, loyaliteit en schuldgevoel van het kind, komen deze zaken vaak pas jaren later een het licht, met alle psychische gevolgen vandien.

Zeer, zeer triest.

• esposaaa

Tries

Ja dit is zeker zo.Maar het is goed dat er op scholen aandacht aan word besteed.Op school moet ook aan kinderen duidelijk gemaakt wordendat dit soort dingen niet mogen!Tegenwoordig word er gelukkig wel veel meer aandacht aan besteed.Vroeger niet,en wist je als kind vaak niet eens dat dit soort dingen niet gewoon zijn.en die loyaliteit..ja dat kan heel ver gaan..en schuldgevoel word ze ook aangepraat..

dus daar moeten preventiewerkers ook om denken dat ze kinderen goed vertellen dat sexueel misbruik of mishandeling niet hun schuld is,WAT de daders ook zeggen.

Maar ja,wat denk je van loyaliteit naar “passieve”daders,moeders van kids of partners van misbruikers..dat hebben veel kids ook denk ik..ik wil mama geen verdriet doen,dat hebben ook vast meer kids..

De psychische gevolgen zijn heel verstrekkend.Ik ben ook blij dat er nu spotjes op de tv komen zoals van no kidding..

Esposaaa