Rare ziekte.s

• Bern@dette

Steken steeds meer de kop op .

Dat is wat ik de laatste tijd toch meer merk .

De Q- koorts .. De mexicaanse griep . Vogelgriep.

Bij collega,s van mijn man is open tbc geconstateerd en afgelopen vrijdag heeft de GGD iedereen gevaccineerd .

Ik dacht dat deze ziekte al 50 jaar niet meer voor kwam , niet dus .

Heb zelf maar even hier de GGD gebeld over het hoe en waarom . Komt dus steeds vaker voor

Aan de ene kant is de medische zorg uitstekend hier in Nederland aan de andere kant komen er steeds weer nieuwe ziekte.s bij of ziektes die al generatie,s lang niet meer voortkwamen .

Ik vraag me af waarom dat de afgelopen 20 jaar steeds freqenter is , groetjes Bernadette

• martine

Omdat virussen steeds veranderen, verder reizen mensen steeds meer, komen in aanraking met anderen die bijv tbc hebben, niet goed behandeld zijn of resistentie hebben ontwikkeld etc. Mensen die bijv illegaal hier zijn en ziek zijn maar niet naar een dokter kunnen zullen ook anderen aansteken.

• Moira

Voor TBC wordt je niet gevaccineerd, maar je bedoeld ws dat er een Mantoux gezet is om te kijken of er iemand besmet is geraakt.

Helaas is juist TBC iets wat nog steeds voorkomt en ook steeds resistenter wordt omdat de behandeling nogal lang duurt en als ie niet afgemaakt wordt de tuberkelbacil steeds resistenter wordt.

Verder maak ik mij niet zo druk om de ‘ nieuwe’ ziektes, deze zullen altijd wel blijven komen omdat virussen nou eenmaal muteren.

Groet, Moira

• serine

juist en wil ik even aanvullen met…er komen steeds meer inwoners..50 jaar terug had je niet zoveel flats als nu…waar mensen hutje mutje op elkaar wonen..hoe meer mensen hoe groter de pak kans