welke leeftijd kind op zwemles?

• esposa

hoi allemaal

voor vrouwen hier met kleine kindjes..heb een vraagje wanneer je je kind op zwemles hebt gedaan?

Heb ook gehoord dat als ze te jong zijn ze het gewoon nog niet goed genoeg begrijpen

maar volgens mij zijn de wachtlijsten best groot…

groetjesvan esposa

• An

Hoi Esposa,

Vanaf 4 jaar mogen ze op zwemles (bij ons tenminste).

De jongste hier, was idd 4 toen ze aan de beurt was. Zij heeft haar diploma's (A,B,C) binnen no-time (een jaar) gehaald.

Haar grote broer en zus waren ouder (6 en 8) toen ze op zwemles gingen en die deden er ongeveer 15 maanden over voor ze A hadden.

Daarna is het een kwestie van bijhouden. Als je er later niet meer mee gaat zwemmen, “vergeten” ze al gauw wat ze geleerd hebben, of ze nu 8 of 4 zijn.

• serine

hier andersom…de jongste ging gelijk met de oudste..de oudste was sneller klaar dan de jongste..

dat geld trouwens voor 3 kinderen…

ik heb er nog 2 te gaan en wacht daar dus zo lang als mogenlijk mee.

• leonora

een wat late reactie maar alsnog: In principe is 5 en 6 jaar eigenlijk de ‘beste’ leeftijd om je kindje op zwemles te doen. Als ze vier zijn is de concentratie vaak nog net wat te weinig en ontbreekt het veel kindjes nog aan kracht. Daarbij is het sowieso druk vaak op die leeftijd, omdat ze natuurlijk ook net naar school gaan.

Of er wachtlijsten zijn kun je heel simpel te weten komen door even te bellen naar het zwembad waar je je kindje op les wil doen. Hoe minder voorkeur voor dagen, hoe korter de wachtlijst vaak is. Als je perse op zaterdag wil ofzo, kan de wachtlijst soms oplopen tot een jaar of langer. Maar vaak zijn er ook dagen die juist wat rustiger zijn, of tijdstippen die wat rustiger zijn.

• wana

Ik denk dat het ook heel erg aan het kind ligt en wat het gewend is qua water. Een eigen zwembad(je),ligbad,pierebadje oid of al met bandjes bij de recreatieplas of strand gepoedeld scheelt een hoop.

• Nicole.

Volgens zeggen is té jong niet goed maar mijn zoon had met 3 jaar zijn A en met net 4 jaar zijn B en heeft in al die jaren (nu 19) gezwommen als een rat en is het nooit vergeten. Ligt er ook aan of je kind na de diploma ('s) regelmatig blijft zwemmen (zoals mijn zoon altijd heeft gedaan).