Elektronisch Patienten Dossier

• desiree2

ik kan maar niet beslissen of ik het eens moet zijn met het EPD daarom zou ik graag wat meningen van anderen horen, hoe denken mijn mede prikkers op dit bordje hier over?

• Adnil

Wel makkelijk als je ergens bent dat niet thuis is en ze je medische gegevens nodig hebben. maar dat kan ook in de vorm van de gegevens via een chip op je verzekeringskaart laten zetten.

• Kaats

Ik vind het helemaal prima!

Wat zou ik geheim moeten houden ten eerste en het is ideaal dat je als je bij een ‘vervolgarts’ komt niet je hele verhaal hoeft te doen.

Ik zie er alleen maar voordelen in.

• greet

ik vind het zelf ook wel handig maar ik kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die het niet willen.

ik weet ook niet of echt vertrouwelijk dingen er in komen te staan.

maar ik persoonlijk heb er geen bezwaar tegen.

groeten greet

• petracs

En dan krijgt (de medisch adviseur van) je ziektekostenverzekering inzage in je dossier. En dan ziet hij (m/v) dat je onder behandeling bent van een psycholoog, (veel) te zwaar bent, een alcoholprobleem hebt en veelvuldig wisselende contacten hebt (om maar wat dwarsstraten te noemen).

Vervolgens sluit je verzekering je uit voor bepaalde vergoedingen of (aanvullende) verzekeringen, omdat te verwachten valt dat je veel zorg nodig zult hebben en dus een dure klant bent voor de verzekering.

En pin-automaten zijn te skimmen, vertrouwelijke gegevens van kroongetuigen liggen op straat en computersystemen worden gekraakt… wie verzekert me dat mijn medische gegevens niet in de verkeerde handen terecht komt?

Ik zou nog maar eens goed nadenken over dat EPD. Het is ook bijzonder dat de nodige artsen/instellingen tegen dit systeem zijn.

• wana

ik heb te vaak meegemaakt dat als er eenmaal iets in mijn dossier stond,men amper naar mij luisterde en blind af ging op het geschreven (verkeerde diagnose)

Bovendien vind ik dat bepaalde zaken privé moeten blijven en dat andere artsen niet hoeven te weten dat ik naar de gyneacoloog ben geweest en waarvoor.

Ik ben ernstig ziek en een ‘dure’ voor de meeste verzekeraars. Je kon een bepaalde periode zonder problemen overstappen van verzekeraar..maar héél gek.. ikke niet!

De meeste info hebben ze toch al.Ik geef ze niet nog meer in handen.

De manier van ‘doordrukken’ van dit EPD vind ik ook vreemd.helemaal dat ik allerlei gegevens moest invullen omdat ik dit NIET wil..waarom niet andersom??

• paul

aan de ene kant lijkt het me wel handig, aan de andere kant kan er ook misbruik van je gegevens gemaakt worden.

En al dat geregistreer, doet me denken aan een bepaalde tijd, waarin ook alles zeer grundlich geregistreerd werd .

Als al je electronische gegevens gekoppeld gaan worden , kan er flink misbruik van gemaakt worden, en daar zie ik

wel een groot gevaar in. :(

• fransje*

Ik doe niet mee aan het EPD en wel om alle verschillende redenen die hierboven ook al genoemd zijn.

Dat je je verhaal steeds opnieuw moet doen hoeft geen probleem te zijn. Je kan je info gewoon op een usb stick zetten en meenemen naar de arts als je het niet allemaal paraat hebt. Of je print het even uit en neemt het papiertje mee waar alles op staat. Zo houd je het wel in eigen beheer.

• smurfke

Volgens mij is het nogal link zo,n dossier, want een andere arts kan het geschrevene van zijn collega wel eens heel anders intrepeteren dan ooit bedoelt was.

Je zult trouwens maar in de zorg werken, dan kunnen al jou collega,s , maar ook je meerdere, jou dossier inzien. Ik vraag me af of een arts, die werkt bij, of voor een zorgverzekeraar, ook toegang heeft tot het Elektronisch Patienten Dossier.