werken tot 67 jaar

• viviane

Hoi

Wat horen we in de media en lezen we in de kranten. Voorstel in Nederland werken tot 67 jaar?

België zal wel volgen

Nu we leven langer en een zestiger in 1960 is niet de zestiger van anno 2009

Nu ik weet niet hoe het bij jullie op het werk gesteld is maar de druk wordt groter

Dus meedraaien zoals een twintiger of een dertiger is een ander paar mouwen

Ik ben 52 jaar rook niet en tot hiertoe niet veel kwaaltjes gehad. Nu op mijn werk wordt het werk er ook niet simpeler op. Ik ben bediende dus een 10 tal jaren geleden is de computer met al zijn nieuwe programma ondenkbaar geworden.Nu onze kinderen zijn er mee opgegroeid voor ons is het even wennen en aanpassen. Soms denk ik bij mezelf de laatste 10 jaren is de technologie zo vooruit gegaan en wat vandaag nieuw is, is morgen ouderwets en dan stel ik de vraag houden we dat tempo aan tot we 67 jaar zijn?

In de Belgische kranten praat men van meer burn-outs enz..

Wat vinden jullie ervan

Viviane

• decency

Laat de ouderen nou maar lekker oud zijn en de jongeren aan het werk zetten. De jongeren kosten veel minder en voor veel was de 65 jaar al niet meer haalbaar. Oud en afgedankt zingen wij dan altijd. Als je eens ziet hoeveel mensen er in bedrijven stage lopen, fijn die goedkope krachten! De eisen zijn op dit moment heel erg hoog, ben zelf een her-intreder, zie d'r maar eens tussen te komen.

Wij zijn zelf bezig met een zaak op te zetten voor de her-intreders en mensen die ivm ziekte niet makkelijk meer aan het werk komen, deze doelgroep wil heel graag werken maar komt er ook niet tussen, laat de oudjes maar lekker stoppen op hun 65e dan maken ze weer ruimte.

Maar ik snap het wel, we hebben nu teveel 65 plussers en in de toekomst worden dat er nog veel meer en dat gaat teveel pensioengeld kosten.

• Paul

Het AOW stelsel is zo ingericht, dat mensen die NU werken, betalen voor mensen die NU AOW krijgen. ( tenminste in NL )

Dus het is niet zo, dat al die belastingpremies die je nu betaald, allemaal opzij worden gezet voor jou later.

In het kader van de vergrijzing, komen er steeds minder mensen, die voor steeds meer mensen de AOW op moeten brengen.

Om dit allemaal betaalbaar te houden, lijkt het ( en is het ook ) logisch, dat

de AOW leeftijd wat omhoog gaat, mede omdat mensen gemiddeld ouder worden.

Het tempo dat dit gebeurt ( waarschijnlijk 1 maand/jaar, dus dat betekend dat de 67 ste AOW leeftijd bereikt wordt pas over 24 jaar bereikt wordt ) Is niet echt snel, dus best wat tijd om aan te wennen.

In Duitsland is dit al in gang gezet.

Ik denk wel dat er iets nodig is, om wat aan de werkdruk te doen, voor de oudere werknemers.

• Amber

Ik werk in een supermarkt (s lands grootste kruidenier, jeweetwel).

we hebben in de supermarktwereld meest met jongere part-timers te doen

meestal stoppen ze als ze met hun studie klaar zijn, of al eerder soms.

kortom, bij ons hebben we een hele jonge ploeg, en werkdruk valt ook nog

welk mee. Wel zijn ze heel streng aan de pauzes: geen minuutje langer

als 10 min., maar burn-out ofzo heb ik binnen deze supermarkt waar ik werk

nog nooit gehoord. (125 werknemers)

Ik doe me werk meestal met wel met plezier, en ja, waarom zou ik dan

klagen? Tja, ik heb (nog) geen kinderen, en woon nog thuis. Dat zal

ook wel wat schelen… Ik hoop het iig wel lang uit te kunnen zingen!

x Amber

• viviane

Ja Paul dat zou een oplossing kunnen zijn de werkdruk verminderen maar helaas de realiteit is wat anders

Ik werk bij Carrefour groep bij ons is de gemiddelde leeftijd vrij hoog m.a.w tussen de 40jaar -57 jaar is de grootste groep dus werkdruk verminderen is er bij ons niet bij

Bij ons heb je brugpensioen maar wettelijk is dat 58 jaar en met de nieuwe wetgeving vallen de part-timers meestal vrouwen uit de boot

Ik vind deze wetgeving niet vrouwvriendelijk. Ik begrijp dat je mensen langer aan het werk wil houden maar de wetgeving moet voor iedereen dezelfde zijn

58 jaar fulltime krijgt bedrag x dat moet dit voor een parttimer ook kunnen maar inderdaad een halve uitkering maar de wetgeving zegt fulltime kan je op brugpensioen de half-timers kan niet meer

Viv

Ps alles kan keren met een nieuwe regering -:)

Viv

• viviane

Hoi

Het hangt ook af hoe de leiding met zijn of haar personeel omgaat

Waardering, begeleiding enz…

Bij sommige bedrijven is het de korte termijn visie liefst zo snel kassa, kassa

Bepaalde bedrijven hebben een doelgroep, een visie de neuzen in dezelfde richting

Sommige blijven zoeken om het tij te keren met alle gevolgen

Je moet fier kunnen zijn voor de firma waar je voor werkt samen naar je doel kunnen gaan maar zo zien sommige bedrijven dat niet spijtig genoeg

Soms kunnen wij wel wat leren van jullie Nederlanders van zaken doen

Viviane

• Amber

We vormen ook (meest) een gemotiveerd team

We staan ook voor “onze” supermarkt.

Of anders: we gáán ervoor!

Ook de leidinggevenden zijn (meest) positief,

en dat bevorderd ook een goed werkklimaat in ons ‘sjopke’ :)

x Amber

• anna.m

Klopt ,voor mijn man betekend dit dat hij 9 maanden langer moet werken .

• Paul

ja, je ziet dat er heeeeel soms nog wel wat zinnigs uit komt bij mij :+)

• Beheerder

Van mij mogen ze ook nog een andere regel invoeren. Heb je tussen de 35 en 40 dienstjaar op zitten dan hoef je niet tot je 67ste door te werken.

Dit is dan meer voor de babyboomers die al op jonge leeftijd zijn begonnen.

Of wat ze kunnen doen is een regel instellen dat iedereen die geboren is voor een bepaald jaartal komen niet in aanmerking om door te werken tot hun 67ste.

Mits jezelf natuurlijk aan de gang wilt blijven maar dan is het jou eigen keuze.

Ik zie nog dat we straks allemaal tot onze dood moeten blijven werken zoals ze dat in Amerika al aan het doen zijn.