Vandaag is Barbie 50 jaar geworden . Welk meisje heeft er niet mee gespeeld .
Ergens in 1966 kreeg mijn oudste zusje haar Barbie die met de verschillende pruikjes en met gemodeleerd haar . Het zusje wat daar opvolgde kreeg Tootsie met de sproetjes en krulletjes . In de stamboom van Barbie was dat haar jongere zusje . Toen ik in de barbieleeftijd kwam kreeg ik Francie het nichtje . En waren mijn zussen inmiddels de tienerpoppen leeftijd voorbij . Mijn jongste zusje en ik hebben wat afgespeeld met die stukjes vinyl. Vaak lieten wij het bad volopen en lieten hun zwemmen , om ze daarna flink te wassen met champo . Mijn ouders vonden het best , mijn broer knutselde een bed in elkaar en wij bekleden dat weer met lakentjes en dekentjes achter de naaimachine van mijn moeder maakte we ook de meest abstracte kleertjes .
Met een beetje weemoed kijk ik er op terug , terwijl in mijn vitrinekast de collectables staan van Barbie . Scarlett . O . Hara staat naast Monroo en achter ver van het daglicht staat de ponytail barby de eerste dus die vandaag 50 is geworden in een doosje zonder het zwart-wit zwempakje .
Alle dolle mina,s ten spijt die ooit Barbie in de ban deed omdat ze te vrouwelijk was ben ik nog steeds een fan van haar en kijk in menig museum mijn ogen uit . Had ik haar maar bedacht , groetjes Bernadette