Euthanasie

• ria

Ik krijg het hier helemaal benauwd van, mijn moeder was 90 toen ze nu een jaar geleden stierf. Ze heeft 2 jaar weg liggen kwijnen van een vrouw van 100 kg. was ze nog maar de helft. Ze kreeg nog medicijnen tegen suikerziekte toegediend en af een toe een morfine-pilletje als ik er om vroeg omdat ik duidelijk zag als ze pijn had. Tot een verzorgster me vertelde dat ik aan de arts kon vragen of ze aan de morfine-pomp mocht. Na 10 uur stierf ze…………….

En nu voel ik me er nog steeds rot over, dit had heel anders gekund.

Groetjes Ria

• scolopendra

Nee ik vind dit een mensontaarend iets ik heb het van heel dichtbij meegemaakt en die persoon heeft vervolgens in plaats van zoals ze zeiden 3 á 4 dagen nog 24 dagen geleeft.

En heeft uiteindelijk het heft zelf in handen genomen en de hand aan zich zelf gelegt.

Ik ben door dat soort dingen ook van mening dat aktieve euthenasie menselijker is.

Want uitdrogen lijd tot een delerium van de hersenen en is geen pretje niet voor persoon in kwestie maar ook niet voor familie.

• Annelies 47

Ik persoonlijk ben voor actieve Euthanasie

Maar zelfs met een lidmaatschap van de beweging, lukt het niet zomaar

Bij een huisarts kan je vaker beter een gesprek aangaan

Maar je moet wel een papier hebben met jouw wil er op

• Swartdam

En nog steeds geen nieuws , gr Swartdam

• Annelies 47

akelig

uiteindelijk is mijn schoonmoeder toch rustig gestorven

Ze gaven haar trouwens wel vocht

Het was duidelijk geen versterven !

Wij als familie hadden aangegeven dat ze geen geneesmiddelen meer wilde

Dat had schoonmoeder aangegeven

Het was in mijn ogen meer een passieve euthanasie

• Tries

Verschikkelijk… je kan dan inderdaad alleen maar hopen dat ze er inderdaad niks van merkt, maar zeker weten doen we dat niet….

Sterkte

Tries

• Moira

Tja, voor actieve euthanasie is veel te zeggen, echter gaat daar voordat dat daadwerkelijk toegepast mag worden een heel proces aan vooraf. Daarnaast is het toch onnatuurlijk, tenslotte maak je iemand echt dood. Klopt niet met hoe je eigenlijk ‘opgevoed’ bent als gezondheidszorgmedewerker. Ik ben verpleegkundige en ben 1x heel actief betrokken geweest bij iemand waarbij euthanasie werd toegepast. Daarnaast moet iemand wilsbekwaam zijn, en daar wringt de schoen meestal.

Veel vaker meegemaakt dat iemand via palliatieve sedatie ( want passieve euthanasie bestaat niet, verkeerde term ! ) overleden is. Dit is veel vrediger, iemand krijgt idd geen vocht of voedsel meer toegediend, krijgt morfine op vaste tijden en daarnaast een middel om ‘slapende’ gehouden te worden.

Voor familie / omstanders misschien een naar gezicht, mensen krijgen nl onregelmatige ademhaling, gaan wat reutelen omdat de longen niet meer volledig gebruikt worden. Mijn ervaring is dat deze mensen langzaam steeds dieper wegglijden, rustig liggen ( bij pijn of ongemak worden ze echt onrustig ) en rustig overlijden. Wél moet er adequaat met de medicatie omgegaan worden, dus medicatie voor pijn / onrust / angst toedienen op het moment dat iemand onrustiger wordt.

Groet en sterkte ! Moira

• nicole

Triest allemaal Det, heel veel sterkte en dat het geen lijdensweg zal worden

• ^^Jeannette^^

Met mijn Moeder heb ik nu het zelfde dillema, gister zijn alle behandelingen op verzoek van mijn moeder gestopt, medicatie/infuus etc

Zaterdag word ze vanuit het ziekenhuis naar huis gebracht waar 24 uurs terminale verpleging is , voeding en vocht kan ze niet meer verdragen, dus voor ons word het afwachten mijn wens is dat mijn Moedertje snel sterft, dit is zo mensonterend!

• Swartdam

Vanacht is ze gestorven , heel veel sterkte Jeannette gr Bernadette