December=feestmaand, = ???????

• Sandy

De meeste van jullie zullen kerst vieren, dat vier ik niet, ik vier Yule. De kerstboom is overigens hartstikke heidens, niks met het Christendom te maken;-). Hij bestaat ook niet eigenlijk, van oudheid, de kerstboom, wel de Yuleboom, maar ok, das niet waar ik het over wil hebben.

Maar goed, de meeste vieren dus kerst, en de meeste hebben eigenlijk weinig tot niks met de geboorte van Jezus (ik ook niet hoor). De meeste hoor ik ook zeggen-> Duur, opgedirkt, verplicht nummertje, overdreven etc etc etc….(vind ik ook hoor)

Mijn vraag, wat is er nu eigenlijk leuk aan die feestmaand:? Sinterklaas, Kerst, oud en nieuw…..spuug en spuugduur.

Sinterklaas is een stukje Nederlands erfgoed, dat moet gevierd blijven worden, al was het maar met een letter en een handje vol pepernoten.

Maar kerst, wat beweegt mensen in godsnaam zoveel onrust te beleven, zoveel geld uit te geven, en na de kerstdagen helemaal op te zijn van het verplicht gezellig hebben.

Doordat ik niks met kerst heb, maakt het mij ook bitter weinig uit of hier wel of geen mensen zijn. Wat maakt dat het hier vaak vol zit met jongeren, die onwijs balen van het verplicht gezellige sfeertje thuis, met tantes en ooms en Oma is er ook nog en jaaaaa die leuke nicht ook:-(. Ik baal van de drukke supermarkten, de winkels dicht, niemand op straat, overdreven gedoe. Ik heb niks met “kerst”. Wel met Yule. Dan maken we een wenstak, en doen daar wensjes in…een wens voor een ander, een wens voor jezelf, en een wens voor de wereld. En iedereen mag meedoen, gezellig, tafel vol met kaartjes en linten. Kleuters, peuters, buren vrienden, iedereen die de kaartjes zien liggen, willen meedoen….gezellig…..met zijn allen knutselen. Ik vind dat leuk, veel leuker als opgedoft duur vlees naar binnen werken, terwijl ik een viseter ben. Veel leuker als op de achtergrond vrede op aarde te horen, terwijl de gordijnen dicht zijn voor het straatbeeld. Veel leuker als naar de kerk gaan, terwijl je er verder nooit komt.

Veel en veel leuker asl met zijn allen Amerikaanse valse kerstfilms kijken (overal sneeuwt het met kerst, zelfs in BH, jahaaaaa, de wonderen zijn de wereld niet uit, verloren familie wordt gevonden, en met open armen ontvangen, ouders die elkaar jaren niet gezien hebben, houden weer van elkaar, en samen met de kids worden ze weer gelukkig (al zit daar 13 jaar tussen).

Neuh…dan doe mij Pipi langkous maar, die was gewoon eenzaam met kerst, en was maar wat blij toen de dorpskids aankwamen lopen. Jongens, allemaal de boom in, daar hangen cadeautjes voor jullie.

Niks geen familie, niks geen kerk, niks geen kolder. Ze was alleen, maar heeft wel oog voor een ander…..:-)

Wat vinden jullie nou zo leuk aan kerst?

Ook al vind ik kerst niks, ik wens jullie toch allemaal een onwijs fijne decembermaand toe.

Sandy

• Maria

Sint avond is bij ons traditie, met gedichten en een lootje!

Kerst laten we elkaar vrij

Soms bij elkaar, maar ook zijn er die gewoon op vakantie gaan !

• Nel

Heb niks met kerst …doen we dus niet aan vindt vreet feest …

Sinterklaas wel ..doen we alleen voor de kleinkinderen ..vooral de tweeling van 4 en me anderen kleindochter van 14 krijg geld .

• scolopendra

Ik vier dit jaar sinterklaas met mijn kinderen en kerst met mijn schoonfamilie wij vinden het wel erg gezellig allemaal.

Maar wat mij opvalt en mischien een ander ook dat ieder jaar in december dit topic terug komt ieder jaar weer is er wel een topic dat jij geen kerst viert maar yule viert.

• Iso

Ik heb heel in het kort even de betekenis van Yule opgezocht. Volgens die uitleg betekent het de terugkomst of geboorte van het licht. ( ook een heidense oorsprong)

21 december de langste nacht.

Zo te zien heeft dat dan toch veel overeenskomst met kerst, waar gelovigen ook de geboorte van het licht, Jezus Christus, vieren. Hij is de verlossing, de verlichting voor hen. Zelfs het tijdstip is bijna hetzelfde

En wat iemand van kerst maakt, doet, of ervan vindt is ieders eigen keuze, dat maakt het een niet beter of slechter dan het andere.

Ik vind kerst met name mooi alleen al vanwege de sfeer die overal hangt en toch ook de intentie van velen om ook anderen hierin mee te laten delen.

Iso

• Lana

Het vieren van Jul is een heidens gebruik dat door de Kerk is verchristelijkt. Jul is het midwinterfeest, in de oude Nederlandse samenleving een belangrijke gebeurtenis. De kerstman, de kerstboom, de kaarsjes en het kerstdiner zijn afgeleid van Jul en de Germaanse gebruiken en symbolen er om heen. Het was een feest om te vieren dat de dagen langer worden. Er zijn veel verwijzingen naar het maken van licht/vuur. Ook werd er teruggekeken op het vorige jaar en vooruitgezien naar het komende jaar (goede voornemens). Maar het was vooral een feest om met de familie samen te eten en (veel) te drinken.

In Scandinavische landen heet kerst nog steeds Jul; in Denemarken heet de kerstman Julemanden.

Dit vond ik op wikipedia

Wat maakt het nou uit welk feest je viert. Hoofdzaak is dat men gezellig bij elkaar is. De één viert hiermee de geboorte van christus, de ander de geboorte van het licht.

'Voor mij is het hetzelfde.

• charlene

Wat maakt het uit welk soort feest je wilt vieren of het nou kerst sitn of jule is.het gaat erom lekker samen met je familie of vrienden de kerstdagen door komen.Met lekker eten en gezelligheid .Dat staat bij mij bovenaan.Saamhorighied damen met je familie.Dat is kerst voor mij.En dan hoeven er kado,s onder de boom.

• Beheerder

Hier in de straat staan al bij diveren de boom in vol ornaat en dat terwijl sint nog niet eens voorbij is.

Bij ons komt de boom niet voor sinterklaas in huis. dat vertikken we en dat terwijl wij niet eens kleine kinderen hebben.

Kerst vieren we met mijn familie zolang het nog kan al helemaal ivm mijn vader en tante ( oudste zus van mijn moeder) Wij noemen het geen kerstviering maar gewoon een gezellige samen zijn en het hoeft ook niet met de feestdagen er voor of erna is ook prima.

• --->zoeff<---

ik vier sint omdat ik een klein kind heb ..

dag er na vieren de groten het in de fam met suprises is gewoon een hele gezellige avond met heel veel lol

kerst is voor mij een gezellig samenzijn met de mesnen die ik lief heb

en dit jaar ga ik met die mensen op wintersport tijdens de kerst

oud en nieuw vier ik met onze alles beste vrienden

voor mij is het warmte en gezelligheid geven en ondvangen die feestdagen

net even wat extra dan normaal

na mijn ziekte is me duidelijk geworden hoe belangrijk dat is

• serine

ik zoek zon strand en zee op..

het liefste naar een land waar je geen denne takjes ziet..

de meeste landen hebben trouwens maar 1 kerstdag..

kerst..op het strand bij een kampvuur met een gitaar en blije mensen…

die overdag gekookt hebben voor de lokale zwerf kinderen…en geld hebben ingezameld voor kadootjes als slippers en t shirts voor die zelfde kinderen..

die allemaal gezamelijk op het dorpsplein samen komen om met elkaar voor de kerk…liederen te zingen…waarna het verschuift naar het strand om met elkaar te feesten…groot en klein…

niks geen vreet festijnen dure kadootjes en verplichtingen…maar gewoon een vrolijk samen zijn…

mijn familie zie ik er maar een paar van het hele jaar door…en mijn schoon familie zie ik wekelijks…dus geen reden om voor thuis te blijven…

en mijn kinderen ga ik niet lastig vallen met verplichte traditie's…behalve de sint maar dat is iets wat mijn schoon ouders en de rest van nederland persee willen doen…dus na ja dan moet je wel…gelukkig is dat maar 1 avond en af en toe een schoen vullen met wat lekkers.

net als pasen…ook zo iets voor mij als…..moet dat nou?…ik ga daar niet verder in mee als het paas ontbijt…maar ja ontbijten doe wij toch altijd al samen…dus het enige wat daarin anders is zijn de broodjes..;)

nee mij doet het niks…noem mij maar cultuur barbaar :D

ik vind het ook niks van cultuur hebben maar meer als sociale verplichting…

misschien wel handig voor mensen die anders nog zouden vergeten dat ze niet alleen een carriere hebben maar ook nog een gezin…

maar ja die reden gaat hier niet op…omdat wij heel gezin gericht zijn.

dus nee snap er niks van en heb er verder niks mee met die nederlandse traditie's

zeker niet waar de cultuur zo is dat het meer weg heeft van…ieder voor zich en god voor ons allen…

waar de ene buur niks van de ander wil weten uit angst voor roddel…

waar jaloersie en afgunst heerst..omdat je toevallig een dikkere auto rijd omdat je die domweg nodig hebt…met als reden dat je ieder kind graag in een stoeltje met gordel wil zetten

nee hoor…ik ga weg…doe niet mee aan die huigelarij van vrede en liefdoening en vrede gevoel die er de rest van het jaar toch haast niet is…

evengoed voor iedereen fijne dagen…hoe men het ook wil vieren…als een ieder het maar gezellig heeft toch?

maar laat je nooit dwingen mee te doen aan traditie's waar je niks mee hebt..