De meeste van jullie zullen kerst vieren, dat vier ik niet, ik vier Yule. De kerstboom is overigens hartstikke heidens, niks met het Christendom te maken;-). Hij bestaat ook niet eigenlijk, van oudheid, de kerstboom, wel de Yuleboom, maar ok, das niet waar ik het over wil hebben.
Maar goed, de meeste vieren dus kerst, en de meeste hebben eigenlijk weinig tot niks met de geboorte van Jezus (ik ook niet hoor). De meeste hoor ik ook zeggen-> Duur, opgedirkt, verplicht nummertje, overdreven etc etc etc….(vind ik ook hoor)
Mijn vraag, wat is er nu eigenlijk leuk aan die feestmaand:? Sinterklaas, Kerst, oud en nieuw…..spuug en spuugduur.
Sinterklaas is een stukje Nederlands erfgoed, dat moet gevierd blijven worden, al was het maar met een letter en een handje vol pepernoten.
Maar kerst, wat beweegt mensen in godsnaam zoveel onrust te beleven, zoveel geld uit te geven, en na de kerstdagen helemaal op te zijn van het verplicht gezellig hebben.
Doordat ik niks met kerst heb, maakt het mij ook bitter weinig uit of hier wel of geen mensen zijn. Wat maakt dat het hier vaak vol zit met jongeren, die onwijs balen van het verplicht gezellige sfeertje thuis, met tantes en ooms en Oma is er ook nog en jaaaaa die leuke nicht ook:-(. Ik baal van de drukke supermarkten, de winkels dicht, niemand op straat, overdreven gedoe. Ik heb niks met “kerst”. Wel met Yule. Dan maken we een wenstak, en doen daar wensjes in…een wens voor een ander, een wens voor jezelf, en een wens voor de wereld. En iedereen mag meedoen, gezellig, tafel vol met kaartjes en linten. Kleuters, peuters, buren vrienden, iedereen die de kaartjes zien liggen, willen meedoen….gezellig…..met zijn allen knutselen. Ik vind dat leuk, veel leuker als opgedoft duur vlees naar binnen werken, terwijl ik een viseter ben. Veel leuker als op de achtergrond vrede op aarde te horen, terwijl de gordijnen dicht zijn voor het straatbeeld. Veel leuker als naar de kerk gaan, terwijl je er verder nooit komt.
Veel en veel leuker asl met zijn allen Amerikaanse valse kerstfilms kijken (overal sneeuwt het met kerst, zelfs in BH, jahaaaaa, de wonderen zijn de wereld niet uit, verloren familie wordt gevonden, en met open armen ontvangen, ouders die elkaar jaren niet gezien hebben, houden weer van elkaar, en samen met de kids worden ze weer gelukkig (al zit daar 13 jaar tussen).
Neuh…dan doe mij Pipi langkous maar, die was gewoon eenzaam met kerst, en was maar wat blij toen de dorpskids aankwamen lopen. Jongens, allemaal de boom in, daar hangen cadeautjes voor jullie.
Niks geen familie, niks geen kerk, niks geen kolder. Ze was alleen, maar heeft wel oog voor een ander…..:-)
Wat vinden jullie nou zo leuk aan kerst?
Ook al vind ik kerst niks, ik wens jullie toch allemaal een onwijs fijne decembermaand toe.
Sandy