TV TIP: Blijven of breken ???

• Hyperactief A-P

Vanavond om kwart over negen op Nederland 2 een programma over “Blijven of breken?” aangaande alcoholisten. Aangezien in de maatschappij verslaving al heel snel aangehaald en afgedaan wordt als zijnde eigen schuld, dikke bult, lijkt het mij interessant hier een discussie over te starten, van tot hoever ga jij eigenlijk ??? Dat hoeft dus niet alleen verslaving bij ouders, maar dat mag ook bij kinderen en/ of andere naasten zijn. Laten we in ieder geval met zijn allen inclusief ikzelf dus, proberen, de meest uiteenlopende meningen, zonder aanvallen te bediscusseren. Ik begrijp als geen ander dat deze discussies heftig kunnen zijn, omdat ze rechtstreeks emoties uit het verleden aan kunnen raken. Maar heftige tegenovergestelde meningen houden de geest uiteindelijk wel geslepen, en dat zou het mooie van een discussie kunnen zijn. Groetjes v Hyperactief

238 Teletekst za 29 nov

***************************** NED.2

21.15-22.00 uur IN DE SCHADUW VAN

02.20-06.00 uur,hh HET NIEUWS

Een gespreksprogramma over de

persoonlijke dilemma's waar het nieuws

mensen voor stelt.Presentatie:Wilfred

Kemp.Aflevering:blijven of breken?

Twee partners van alcoholisten en een

kind met een alcoholistische vader

praten over de keuze die zij maakten.

Hun dilemma:blijven of Breken?

Schaduwgast in deze uitzending is

dichter en schrijver Bart Chabot.

Jarenlang dronk hij teveel.Zijn vrouw

trok hem uit de goot.

index tv 200 radio 250 KRO 300

volgende nieuws index tv nu/straks

–> –> –> –> NOS Teletekst.

• Sandy

Dank voor de tip.

• Hyperactief A-P

Geen dank Sandy, graag gedaan. Groetjes v Hyperactief :)

Sandy schreef:

>

> Dank voor de tip.

• ABS

Ik heb het met mensen met een verslaving nog nooit zo meegemaakt dat ik de keuze moest maken tussen blijven of breken.

Ik heb er afstand van genomen …. en probeer ze niet meer van hun rook/alcohol verslaving af te brengen. Dat leidt immers alleen maar tot ruzie's.

Wel zeg ik af&toe drink eens wat meer water … en wat de sigaretten betreft ook al zijn ze nu 1,- per pakje duurder geworden zeg ik … als je trek hebt in een sigaret vraag je dan even af of je hem werkelijk gaat nemen of later. In de hoop dat er dan geminderd wordt.

Maar echt keihard van en nu stop je?

Nee … die keuze heb ik nog niet / nooit hoeven maken en ik denk ook dat het niet in mij zit.

• ABS

Wat ik overigens niet meer doe is sigaretten vanuit Luxemburg voor ze meenemen.

Daar zijn ze namelijk een heel stuk goedkoper, en als chauffeur kom ik daar zo nu&dan langs (over lux). Voor sigaretten stop ik daar dus niet meer … ook niet meer om te tanken omdat er altijd veel te lange rijen voor de pomp staan (vrachtwagens) soms tot op de uitvoegstrook aan toe.

• Hyperactief A-P

Maar echt keihard van en nu stop je?

Nee … die keuze heb ik nog niet / nooit hoeven maken en ik denk ook dat het niet in mij zit. Aldus: ABS.

Hoi ABS, die keuze kun je ook nooit voor een ander maken. Die keuze kunnen ze uiteindelijk alleen zelf maken, zodat het iets van hunzelf wordt. Als ik bijvoorbeeld tegenwoordig “probleemjeugd” aanspreek. Dan begin ik met ik ga jou niet vertellen wat je niet mag, moet etc. Wat fout is, of ze anders geleerd is, weten ze ook heel goed. De enige manier om ze hun keuze(s) te laten herzien, is goede voorlichting in een vragende vorm, zodat ze erover na moeten denken. Daarbij moeten ze ook terug naar het moment waarop ze die andere keuze(s) hebben gemaakt. En dat kan verassende resultaten opleveren. Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Precies, zo geef ik daklozen die aan de drank zitten ook nooit geld, maar laat ze eerder een warme hap uitkiezen, waar ze kwa hun gezondheid meer aan hebben. Mensen die ruim geld schenken aan daklozen, “helpen” ze verder de vernieling in. Er is hier in Amsterdam zo en zo een verhaal bekend, van een man die zich eerst verdiept had in daklozen door een tijdje er met één op te trekken. Hij gaf i.p.v. munt papier geld. De volgende keer dat die met hem mee zou gaan, hoorde die dat diegeen daar flink wat drank voor gehaald had, en met zijn bezopen kop voorover in het water met zijn hoofd op een dukdalf gevallen was. Game over dus… Groetjes v Hyperactief

• Sandy

;-)

Zo denk ik er ook over. degene met verslaving weet zelf namelijk verdomd goed dat wat die doet, niet goed is, maar helaas…die verslaving he?

Ik kan niet zomaar breken, ik wil het niet. Mijn beste vriendin heeft alcohol problemen. Maar das absoluut geen rede om haar na 24 jaar te laten vallen. Buiten alcoholiste is ze namelijk nog zo veel meer (leuk gezellig trouw grappig lief aardig behulpzaam en vooral-> Zeer eenzaam en alleen.)

Mijn moeder ben ik trouw gebleven tot haar dood eigenlijk. Ik ben ervan overtuigd dat ze nooit gezegd heeft-> Als ik later groot ben, raak ik verslaafd, en zal daarmee af en toe mijn eventule kinderen te kort gaan doen.

Als je gaat twijfelen over blijven of breken, bedenk jezelf dan in dat tussen “willen” (stoppen) en kunnen, een enorm groot verschil zit!

Sandy

• Sandy

Jep, een kop koffie wil ik halen op het station smorgens vroeg. De cliënt die ik nu heb haal ik zijn boodschappen, alleen bier….dat doe ik niet. Ik wijs hem niet af, maar werk ook niet mee aan zijn verslaving.

Sandy

• Sandy

:-(

Wat erg, voor degene die het overkomen is, maar als je degene bent die de “beschonken toestand geschonken heeft”, zal zich misschien nog wel veel beroerder voelen:-(